Kuunneltavat saarnat
Osa saarnoista on äänitetty kuunneltaviksi. Tästä löydät niistä useimmat!
Sunnuntain saarnat Eteläisen seurakunnan kirkoista
Saarna Viinikan kirkossa 16.10.2016
22. sunnuntai helluntaista Viinikan kirkossa
Uskonpuhdistuksen muistopäivä - Joh. 4:46-53
diakoniapastori
Jeesus tuli taas Galilean Kaanaan, missä hän oli muuttanut veden viiniksi. Kapernaumissa oli kuninkaan virkamies, jonka poika oli sairaana. Kuultuaan Jeesuksen tulleen Juudeasta Galileaan hän lähti Jeesuksen luo ja pyysi, että tämä tulisi parantamaan pojan, joka oli kuolemaisillaan. Jeesus sanoi hänelle: "Te ette usko, ellette näe tunnustekoja ja ihmeitä." Mutta virkamies pyysi: "Herra, tule, ennen kuin poikani kuolee." Silloin Jeesus sanoi: "Mene kotiisi. Poikasi elää."
Mies uskoi, mitä Jeesus hänelle sanoi, ja lähti. Jo kesken matkan tulivat hänen palvelijansa häntä
vastaan ja kertoivat pojan parantuneen. Mies kysyi
heiltä, mihin aikaan poika oli alkanut toipua, ja he
sanoivat: "Eilen seitsemännellä tunnilla* kuume
hellitti." Silloin isä ymmärsi, että se oli
tapahtunut juuri silloin, kun Jeesus sanoi hänelle:
"Poikasi elää", ja hän ja koko hänen talonsa väki
uskoivat Jeesukseen.
(Joh. 4:46-53)
* * *
Kuninkaan virkamiehen hätä sairaan lapsensa puolesta oli niin suuri, että hän lähti noin 40 kilometrin matkalle vuoristoon. Toisin kuin Kapernaumin sadanpäämies, hän pyytää Jeesusta tulemaan kotiinsa parantamaan pojan. Jeesus sanoi: ”Te ette usko, ellette näe tunnustekoja ja ihmeitä.” Isän hätä on niin suuri, että hän ei ota nokkiinsa eikä ala väittelyyn uskonsa vahvuudesta tai heikkoudesta. Jeesuksen vastaus on uutta luova sana. Jeesus vastaa: ”Poikasi elää,” ja kuten tiedämme, paraneminen alkoi Jeesuksen sanojen myötä. Kun isä lähti liikkeelle, hän lähti rivakasti ja päättäväisesti. Jeesuksen parantavien sanojen jälkeen Isän luottamus Jeesukseen oli niin suuri, että enää ei ollut kiire. Jeesuksen kohtaamisen tuomasta rauhasta on evankeliumeissa upeita esimerkkejä, kuten Maria Magdalena Simonin talossa, publikaanien esimies Sakkeus tai aviorikoksesta syytetty nainen Joh. 8:ssa. Kaikki he löysivät rauhan Jeesuksen lähellä. Jokainen meistä voi löytää rauhan Jeesuksen lähellä, ensimmäisen kerran, tai joka päivä ja ilta uudelleen. Se tapahtuu niin, että mielessäsi rukoilet: ”Herra, auta minua.” Tai, jos vähän pitemmin, niin ”Herra auta minua luopumaan kaikesta, mikä minua kiusaa. Herra, anna anteeksi. Anna minulle rauha sinun lähelläsi.”
Kuninkaan
virkamies on esimerkki kuinka Jumala toimii kutsuessaan ihmisiä
evankeliumin yhteyteen. Usein jokin vaikea asia vetää noin
kuvainnollisesti sanottuna maton jalkojen alta. Kokonaan oma lukunsa
on täysin epäoikeudenmukaiselle tuntuva kokemus, vaikkapa nuoren,
parhaassa vedossaan olevan ihmisen äkillinen kuolema. Meille
inhimillisesti selittämättömien asioiden kanssa ei ole muuta
mahdollisuutta kuin huutaa tuskaansa, mutta silloinkin elävän
Jumalan edessä.
Psalmi 130
Syvyydestä
minä huudan sinua, Herra.
Herra,
kuule minun ääneni, tarkatkoot sinun korvasi rukoustani.
Jos
sinä, Herra, pidät mielessäsi synnit,
Herra, kuka silloin
kestää?
Mutta
sinun on armo, sinä annat anteeksi, että me eläisimme sinun
pelossasi.
Minä
odotan sinua, Herra,
odotan sinua koko sielustani
ja panen
toivoni sinun sanaasi.
Minä
odotan Herraa kuin vartijat aamua, hartaammin kuin vartijat aamua.
Israel,
pane toivosi Herraan!
Hänen armonsa on runsas,
hän voi sinut
lunastaa.
Hän
lunastaa Israelin kaikista sen synneistä.
* * *
Tänään on
Uskonpuhdistuksen muistopäivä. Lutheria olivat alkaneet hiertää
1400-1500-lukujen vaihteen kirkon epäkohdat. Kun Luther naulasi
Wittenbergin kirkon oveen teesinsä, hän ei pyrkinyt perustamaan
uutta kirkkoa tai kirkkokuntaa. Lutherin tärkeimpiä uudistuksia
olivat jumalanpalveluksen kääntäminen kansankielelle, Saksassa
saksankielelle, Suomessa suomenkielelle. Vuonna
1548 syntyi suomenkielinen Uusi testamentti ja 1642 koko Raamattu.
Uskonpuhdistus toi tullessaan innon levittää lukutaitoa, täytyihän
jokaisen voida kyetä lukemaan pelastuksesta ihan itse! Kuopion
edellinen piispa Wille Riekkinen kysyy monesti: ”Ymmärrätkö,
mitä luet?” Tai: ”Ymmärrätkö,
mitä kuulet?” Tai: ”Onko
papin puheessa mitään tolkkua?”
En tiedä, onko tolkkua, mutta ainakin tämä on olevinaan
kansankielellä, eli suomeksi. Lutherin kääntymykseen johtanut raamatunkohta oli Roomalaiskirjeen 1:17:
"Uskosta
vanhurskas saa elää."
Lutherin pääperiaate oli, että
messu ei ole uhri, vaan kiitos Jumalalle ja uskovien yhteys. Messu ei
ole uhri, jolla lepytetään Jumalaa, koska häntä ei tarvitse
lepyttää, eikä se liioin ole lahjojen tuomista, ikään kuin
Jumalalle täytyisi antaa jotakin, sillä ihmisellä ei ole mitään
tuotavaa Jumalalle, hän voi vain vastaanottaa.
Todellisessa hädässä Jeesuksen puoleen kääntyviä Hän ei torju. Ei tarvita suurta uskoa Jumalaan, vaan uskoa suureen Jumalaan. Jumalalle mikään ei ole mahdotonta eikä kukaan ole toivoton. Ratkaisevaa ei ole usko, vaan uskon kohde. Emme tule autuaiksi uskolla vaan sen perusteella, mitä Jeesus on tehnyt ja tekee.
Vielä vuoteen 1523, Luther sijoitti kirjoituksessaan "Seurakunnan jumalanpalvelusjärjestyksestä” evankeliumin julistamisen jumalanpalveluksen keskeiseksi kohdaksi. Suora lainaus: ”Kristillisen seurakunnan ei pidä koskaan kokoontua ilman, että samalla saarnataan Jumalan sanaa ja rukoillaan, vaikka kuinka lyhyesti.” Tämä tässä vaiheessa noin 493 vuotta vanha ajatus olkoon edelleen eräs ohjenuoramme!
Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi