Herra,
elämäni valtias! Estä minusta laiskuuden, velttouden, vallanhimon ja
turhanpuhumisen henki.
Kesä on kesäuutisten aikaa, ja kristilliset kesäuutiset tänä
vuonna Suomessa käsittelivät sitä, missä määrin minkäkinlainen seksuaalinen
suuntautuminen on syntiä. Joitain kesäjuhliakin toki on järjestetty, ja niihin on
osallistunut monia eri tavoin seksuaalisesti suuntautuneita.
On turha etsiä tähän syypäätä kovin kaukaa. Itse kukin
meistä on puheillaan luonut outoa kuvaa suomalaisesta kristillisyydestä ja sen
painopisteistä. Kristinuskon keskeinen sanoma voi olla hukassa, mutta kenellekään
tuskin on jäänyt epäselväksi, mihin elämän alueeseen se liittyy.
Lupaukseni tulevalle syksylle on, että omalta vien
keskusteluja toisaalle. Ehkä se tekee näistäkin merkinnöistä entistäkin
tylsempiä – kuunteleminen, sovittelu ja rauhassa eläminen kun ei ole kovin
huomiota herättävää.
Itselleni tärkeä teksti onkin
Efraim Syyrialaisen paastorukous. Sen ensimmäinen kolmesta säkeestä kuuluu
seuraavasti:
Herra,
elämäni valtias! Estä minusta laiskuuden, velttouden, vallanhimon ja
turhanpuhumisen henki.
Ensin tunnustetaan, että
itse en ole elämäni herra. Kaikkeen en pysty, en ymmärrä, en tiedä. Tämän
pitäisi opettaa nöyryyttä - varmuutta ei ihmisellä ole, ja sekin, joka
näyttäisi toimivan väärin, saattaa olla oikeammassa kuin itse olen. Yksi
laiskuuden ilmenemismuodoista on, ettei viitsi tai halua edes yrittää asettua
toisen ihmisen asemaan. Toisaalta, julistaessaan lähimmäistensä syntisyyttä
ihminen on nimenomaan vallanhimon kourissa -
ei valta ole vain 'suurissa saleissa', vaan me kaikki liikumme vallan
verkostoissa arjen keskellä: joku yrittää muuttaa puolisonsa toisenlaiseksi,
joku toinen tehdä työtoverinsa tarpeettomaksi. Turhanpuhuminen? Niin, siitä jo
kirjoitin.
Onko tuomitseminen ja pahan puhuminen toisista
todellakin ilosanoman vääjäämätön seuralainen?