Seurakunnat tarjoavat soivaa hoivaa

Tampereen seurakuntien Soivaa hoivaa -toiminta  järjestää musiikkihetkiä palvelu- ja hoivakodeissa asuvien tamperelaisten ikäihmisten iloksi. Musiikkihetkissä vapaaehtoiset muusikot musisoivat hoivakotien asukkaille ja heidän kanssaan.

Toiminnasta kiinnostuneille tarjotaan tehtävään valmistava lyhyt valmennus, jossa on neljä kokoontumista. Valmennuksen pohjalta on mukava lähteä musisoimaan yhdessä.

Toiminta ja tavoitteet

• Hanke on kehittänyt toimintamallia, jonka pohjalta vapaaehtoisten harrastajamusikanttien ja muusikoiden on mahdollista käydä musisoimassa palvelu- ja hoitokotien asukkaille yhdessä tai halutessaan yksin.
  • Toiminnasta kiinnostuneille järjestetään 12 tunnin mittainen valmennus, joka koostuu kolmesta tai neljästä kokoontumiskerrasta. Valmennus tarjoaa musiikilliset ja tiedolliset valmiudet sekä reitin vapaaehtoistoiminnan pariin palvelu- ja hoitokodeissa.
  • Vapaaehtoismuusikoille järjestetään omia musiikki-iltoja, joissa on mahdollisuus jakaa kokemuksia toiminnasta yhdessä, opetella uusia lauluja sekä soittamista ja äänenkäyttöä. Niissä myös kootaan uutta ohjelmistoa lauluhetkiin yhteistyössä hoivamusikanttien kanssa.
  • Hanketta ovat rahoittaneet Pispalan Rukoushuoneyhdistys ry. sekä seurakuntien Diakonia- ja yhteisvastuun yksikkö.
  • Hankerahoitus päättyi vuonna 2022.
  • Toiminta jatkuu osana Harjun seurakunnan musiikkityötä.
  • Mukaan on tullut myös Kehitysvammatyö ja vierailuja heidän asumisyksiköissään

Kokemuksia ja palautteita

"Tästä toiminnasta saa tosi paljon iloa, ei millään malta olla pois!"
"Ihanaa, että mä mahduin taas tälle keikalle mukaan musisoimaan! Viimeksikin oli niin kivaa."  (Valmennuksen käynyt)
"Tää tekee niinku sielulle hyvää!"  (Hoivakodin asukas)
"Toivottavasti tulette taas pian uudelleen! Asukkaat ovat niin aktiivisia musiikkihetken jälkeen!" (Hoitaja)