Kaste ja Pyhä Henki

"Armo tunkeutuu sieluun ja repii ulos synnin juurineen. Kuninkaan armahtamalla on yhä likainen sielu, mutta kastetulla sielu on säteilevämpi kuin auringonvalo ja paljon kirkkaampi kuin luomisen päivä, sillä se omistaa Pyhän Hengen, joka läpäisee sen täysin tulellaan ja lisää sen pyhyyttä. Kuten kulta tai muu metalli tulee sulatettaessa puhtaaksi ja uudeksi, niin Pyhä Henki sulattaa sielun kasteella uudelleen kuin tulisessa uunissa ja vaikuttaa synnin poistamisen niin, että sielu loistaa kuin puhtain kulta."
(Johannes Khrysostomos)

Alusta alkaen apostolit kastoivat ihmisiä "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen" nimessä, kuten Jeesus oli lähetyskäskyssään heitä opastanut. Pyhä Henki oli työssä myös Jeesuksen omassa kasteessa: evankeliumit kuvailevat, kuinka Hän laskeutui Jeesuksen ylle kyyhkysen tavoin hänen seistessään Jordan-virrassa (Mark. 1:10; Matt. 3:16; Luuk. 3:22; Joh. 1:32-33).

Johannes Kastaja ennusti Jeesuksesta, että tämä kastaisi "Pyhällä Hengellä ja tulella" (Matt. 3:11). Myös Jeesus sanoi, että tie Jumalan valtakuntaan vaatii syntymistä uudelleen "vedestä ja Hengestä" (Joh. 3:5).

Kolmiyhteinen Jumala lähestyy ihmistä kolmella tavalla. Hän on Isä, ihmisen ja kaikkeuden Luoja; Hän on Poika, itse ihmiseksi syntynyt koko maailman Vapahtaja; ja Hän on Pyhä Henki, Pyhittäjä ja eläväksi tekijä, joka vaikuttaa lakkaamatta maailmassa ja ihmisessä.

Pyhänä Henkenä Jumala kutsuu ihmistä luokseen, synnyttää hänen sieluunsa kaipauksen ja kylvää uskon ensimmäisen siemenen. Myös kaste on Jumalan lahja, sillä kasteessa Hän lahjoittaa kastetulle Pyhän Henkensä - aivan kuten Henki laskeutui Jeesuksen ylle Jordanilla.

Jo Raamatun alkulehdillä luomiskertomuksessa kuvataan, kuinka Jumalan Henki liikkui vetten yllä, ennen kuin mitään oli luotu (1. Moos. 1:1). Pyhän Hengen vaikutuksesta myös kastevesissä tapahtuu uusi luominen, ennalleen asettaminen. Ihmissielu ikään kuin puhdistuu kaikesta vanhasta, ja Pyhä Hengen aloittaessa työnsä myös Jumalan Sana (eli Kristus) alkaa vaikuttaa kastetussa uudistavasti.

Katekismuksen sanoin "Pyhä Henki synnyttää meidät uudesti ja lahjoittaa meille uskon, jolla voimme tarttua kasteen lupauksiin. Pyhä Henki kitkee meistä joka päivä itsekkyyttämme ja herättää meissä uutta uskoa ja rakkautta."

Pyhän Hengen työ kastetussa on siis hoivaavaa, parantavaa, vahvistavaa ja kantavaa rakastavaa armoa, joka päivä kerrallaan tuo ihmistä lähemmäs sitä Jumalan kuvaa ja kaltaisuutta, joksi hänet on tarkoitettu, mutta jonka synti on turmellut.

Raamattu luettelee monia armon kautta saatuja lahjoja eli karismoja, joita Pyhä Henki jakaa. Näitä lahjoja ovat esimerkiksi viisaus, rohkeus, kärsivällisyys, usko, toivo sekä kaikista suurin, rakkaus (1. Kor. 13).

Kaiken tämän Jumala antaa meille Pyhän Henkensä kautta vapaasti lahjana, yksin armosta. Kasteen pätevyys ja todellisuus ei siis ole riippuvainen kastettavasta tai kastajasta, vaan yksin Jumalasta, joka osoittaa tämän sakramentin kautta rakkautensa luotujaan kohtaan. Näin käy toteen jo Vanhan testamentin profeettojen lupaus, että aikojen täytyttyä Jumalan Henki vuodatetaan kaikkeen kansaan, ei vain yksittäisiin julistajiin (Joel 3:1-2), eikä Hengen lahjoittamisen määrällä ole mittaa (Joh. 3:34).


Jumala, taivaallinen Isämme,
me ylistämme sinua elämän lahjasta.
Kasteessa sinä lahjoitat meille armosi ja rakkautesi.
Ota omaksesi tämä lapsi, joka on siunattu ristinmerkillä.
Olkoon Poikasi Jeesuksen Kristuksen sovitustyö hänen turvansa.
Anna Pyhän Hengen asua hänessä, niin että hän kasvaisi uskossa ja rakkaudessa. Kuule meitä Jeesuksen Kristuksen tähden.
(Kirkkokäsikirja)