Siirry sisältöön

Hääyö-tapahtuma toteutuu koronarajoitusten puitteissa

Tampereen seurakuntien Hääyö-tapahtumaan on ilmoittautunut 12 pariskuntaa. Koronarajoitukset vaikuttavat paljon 12.5. pidettävän tilaisuuden järjestelyihin. Vihkimiset toteutetaan sekä Finlaysonin kirkossa että Tuomiokirkossa, jotta henkilömäärät saadaan pidettyä minimissä.

Kaksi kättä päällekkäin, joissa on hopeiset vihkisormukset.

– Me työntekijät kuitenkin teemme kaikkemme, että  tämä poikkeusolojen vihkitilaisuus olisi pareille lämmin, kaunis, Pyhän koskettama kokemus, pastori Merja Halivaara lupaa.

Kaksi kättä päällekkäin, molemmissa sormus. Kaksi valkoista ruusua.Kuva: Hannu Jukola

Vierasmäärät on jouduttu rajaamaan minimiin, ja vain aivan välttämätön työntekijäjoukko on paikalla kirkoissa. Kulkemiset ja poistumiset kirkkoon on jouduttu organisoimaan todella tarkkaan, jotta vältytään eri vieraiden yhtäaikaiselta olemiselta samoissa tiloissa. Perinteinen kahvihetki musiikkiohjelmineen on peruttu.

Millä mielin vihkiparit ovat ilmoittautuneet tapahtumaan?

– Kyse on kahden ihmisen juhlahetkestä. Toki rajoitukset vaikuttavat merkittävästi juhlintaan, mutta tärkein asia kuitenkin toteutuu. Parit voivat sanoa toisilleen tahdon pyhässä, rauhallisessa hetkessä. 

– Pohdintaa on ollut, että mihinkähän suuntaan koronatilanne mahtaa mennä, joudutaankohan kokonaan perumaan, miten käy juhlinnan? Monet ovat ratkaisseet asian siten, että nyt on kirkossa vihkiminen ilman vieraita ja sitten kesällä juhlitaan, Halivaara mainitsee.

Tampereen seurakuntien aulapalveluhenkilö Jarkko Ylänen kertoo, että koronatilanne näkyy vihkipareilla epävarmuutena. 

– Totaalisia vihkimisten peruutuksia ei ole tullut, vaan niitä on siirretty vain eteenpäin. Viime marraskuussa Hääyö-tapahtumassa vihittiin 26 paria, ja nyt ilmoittautuneita pareja on vain 12, joten lasku on ollut kyllä hurja, Ylänen toteaa.

Janne Aejmelaeus