Hääyö-tapahtuma toteutuu koronarajoitusten puitteissa
Tampereen seurakuntien Hääyö-tapahtumaan on ilmoittautunut 12 pariskuntaa. Koronarajoitukset vaikuttavat paljon 12.5. pidettävän tilaisuuden järjestelyihin. Vihkimiset toteutetaan sekä Finlaysonin kirkossa että Tuomiokirkossa, jotta henkilömäärät saadaan pidettyä minimissä.
– Me työntekijät kuitenkin teemme kaikkemme, että tämä poikkeusolojen vihkitilaisuus olisi pareille lämmin, kaunis, Pyhän koskettama kokemus, pastori Merja Halivaara lupaa.
Kuva: Hannu Jukola
Vierasmäärät on jouduttu rajaamaan minimiin, ja vain aivan välttämätön työntekijäjoukko on paikalla kirkoissa. Kulkemiset ja poistumiset kirkkoon on jouduttu organisoimaan todella tarkkaan, jotta vältytään eri vieraiden yhtäaikaiselta olemiselta samoissa tiloissa. Perinteinen kahvihetki musiikkiohjelmineen on peruttu.
Millä mielin vihkiparit ovat ilmoittautuneet tapahtumaan?
– Kyse on kahden ihmisen juhlahetkestä. Toki rajoitukset vaikuttavat merkittävästi juhlintaan, mutta tärkein asia kuitenkin toteutuu. Parit voivat sanoa toisilleen tahdon pyhässä, rauhallisessa hetkessä.
– Pohdintaa on ollut, että mihinkähän suuntaan koronatilanne mahtaa mennä, joudutaankohan kokonaan perumaan, miten käy juhlinnan? Monet ovat ratkaisseet asian siten, että nyt on kirkossa vihkiminen ilman vieraita ja sitten kesällä juhlitaan, Halivaara mainitsee.
Tampereen seurakuntien aulapalveluhenkilö Jarkko Ylänen kertoo, että koronatilanne näkyy vihkipareilla epävarmuutena.
– Totaalisia vihkimisten peruutuksia ei ole tullut, vaan niitä on siirretty vain eteenpäin. Viime marraskuussa Hääyö-tapahtumassa vihittiin 26 paria, ja nyt ilmoittautuneita pareja on vain 12, joten lasku on ollut kyllä hurja, Ylänen toteaa.
Janne Aejmelaeus