Itsemurhan tehneiden muistopäivää vietetään ensi sunnuntaina
Kynttilät syttyvät ympäri Suomen 21.11.2021 itsemurhan tehneiden muistopäivänä. Tampereella on mahdollisuus kunnioittaa itsemurhan kautta kuolleiden muistoa Vanhassa kirkossa Keskustorilla.

– Kynttilöiden sytyttämisellä ja klo 19 kirkossa järjestettävällä hartaushetkellä haluamme tuoda lohtua läheisensä menettäneille. Jokainen menehtynyt on ollut jollekin läheinen ja tärkeä. Haluamme antaa tilaa kaikenlaisille tunteille ja surulle tässä tilaisuudessa ja olemme hartaushetken jälkeen myös valmiina kohtaamaan ja kuuntelemaan tilaisuuteen tulleita ihmisiä, pastori Kati Eloranta Tampereen seurakunnista kertoo.
Suomessa itsemurhan kautta kuoli 746 ihmistä vuonna 2019. Keskimäärin itsemurhia tehdään 2-3 päivässä. Aihe koskettaa kaiken ikäisiä ihmisiä sukupuoleen tai sosioekonomiseen asemaan katsomatta. Kaikki menehtyneet ovat jollekin läheisiä: äitejä, isiä, lapsia, lapsenlapsia, sisaruksia, puolisoja, rakastettuja, ystäviä tai muita läheisiä. Tapahtuma on alun perin lähtöisin Mielenterveyden keskusliitosta ja sitä on vietetty vuodesta 1992.
Kynttilöiden sytytys itsemurhan tehneiden muistolle sunnuntaina 21.11. klo 19 Tampereen Vanhassa kirkossa, Keskustorilla. Kynttilöitä voi tulla sytyttämään kirkon torin puoleisen kiviaidan edustalle klo 18.30 alkaen ja hartaushetki kirkossa klo 19. Tervetuloa hiljentymään kuolleen läheisen muistolle. Järjestäjänä Tampereen ev.lut. seurakunnat.