Lajien surusaatossa muistellaan kadotettua luontoa arkun äärellä
– Ilmaston lämpenemisestä puhutaan paljon, ja pelkään, että mahdollisesti vielä suurempi kysymys kiihtyvästä laji- ja luontokadosta on jäänyt taka-alalle. Luonnon monimuotoisuuden peruuttamattomalla vähentymisellä voi olla katastrofaaliset vaikutukset ympäristöön – niin lähellä kuin kaukana. Näin ajattelee Tampereen seurakuntien hengellisen ohjauksen pastori Jussi Holopainen.
15. lokakuuta kello 17 Tampereen Keskustorille tuodaan avoin arkku, jonka äärellä voi muistella jotakin lajia tai luontoympäristöä, joka on jo hävinnyt tai uhanalainen.Tampereen seurakunnat ja Elokapina järjestävät perjantaina 15. lokakuuta kello 17 Tampereen keskustorilla Lajien surusaaton. Keskustorille tuodaan avoin arkku, jonka äärellä voi muistella jotakin lajia tai itselle rakasta luontoympäristöä, joka on jo hävinnyt tai uhanalainen.
Lajien surusaatto tapahtuu hiljaisuudessa, jokaisen osallistujan luontoon liittyviä tunteita kunnioittaen. Arkku kannetaan lopuksi Vanhaan kirkkoon, jossa pidetään Ilmastomessu kello 18.
– Surusaatto ilmentää vahvasti myös lajien massakatoon liittyviä tunteita, kuten surua. Uskon, että kohdattuna surukin palvelee elämää, tekemällä tilaa muille tunteille ja toiminnalle. Tästä syystä olen mukana rakentamassa tilaa, jossa ilmastotunteita voidaan käsitellä.
– Tällä hetkellä elämme maapallon historian kuudetta sukupuuttoaaltoa, joka on ihmisen aiheuttama. Vaikka hiilidioksidipäästöt saataisiin jyrkkään laskuun, mikään ei palauta kadotettuja lajeja ja ekosysteemejä, suree Holopainen.