Siirry sisältöön

Ruokapankki 30 vuotta: Lahjoitusvarat mahdollistavat monipuolisen avustuskassin

Vähävaraisten ja vaikeassa elämäntilanteessa elävien tamperelaisten ihmisten avun tarve on nyt kasvanut jo kolmatta vuotta peräkkäin. Tampereen seurakuntien Ruokapankki on alkuvuoden aikana toimittanut ruoka-apua jakopisteisiin keskimäärin 15 400 avustusta kuukaudessa. Kesäkuussa hakijoiden määrä edelleen kasvoi.

Toiminnanjohtaja Marja Palkonen Nekalan Puodin tiloissa.
Toiminnanjohtaja Marja Palkonen on luotsannut Ruokapankkia kuutisen vuotta. Hän toivoo, että tamperelaiset yritykset ja yksityishenkilöt edelleen tukisivat Ruokapankkia.

Syyskuussa tulee kuluneeksi 30 vuotta Ruokapankin perustamisesta. Nykyisin se on valtava logistiikkakeskus, jossa viikoittain työskentelee noin sata ihmistä. Heistä suurin osa on vapaaehtoistyöntekijöitä.

Ruokapankki toimittaa elintarvikkeita sekä Tampereen seurakuntien omille jakelupaikoille että yhteistyökumppaneiden jakopisteisiin, yhteensä 35 paikkaan. Muita toimijoita ovat muun muassa Suomen Punainen Risti, Nauha ry ja diakoniajärjestö ViaDia Pirkanmaa.

Lisäksi hävikkiruuasta valmistettuja aterioita tarjotaan kaupunkilaisille Tampereen seurakuntien edullisissa yhteisöruokailuissa sekä Kierto-ravintolassa. Lisäksi jaetaan maksuttomia välipaloja.

Kauppojen hävikkiruoka on vähentynyt, eivätkä auttajat voi enää toimia pelkästään lahjoitushävikin varassa. Kasseihin ostetaan elintarvikkeita lahjoitusvaroilla, jotta ihmisille saadaan ravitsevaa ja monipuolista ravintoa.

– Olemme ostaneet tammi–toukokuun aikana ruokaa noin 170 000 eurolla. Tästä summasta noin 100 000 euroa on meille lahjoituksena saatuja varoja, kertoo Tampereen seurakuntien Ruokapankin toiminnanjohtaja Marja Palkonen.

Ruokapankilla on käytössä tuoteostoihin varoja kolmesta lähteestä: Tampereen seurakuntien omassa budjetissa diakoniseen avustamiseen varatut rahat, Tampereen kaupungin avustus elintarvikeostoihin sekä lahjoituksista saatavat varat.

– Ilman lahjoitusvaroja ja ostotuotteita puolet näistä ihmisistä jäisi auttamatta, ja ruokakassi olisi paljon kevyempi, toteaa Palkonen.

Lahjoituksia toivotaan ympäri vuoden

Toivomus onkin, että tamperelaiset yritykset ja yksityishenkilöt edelleen olisivat tukemassa Ruokapankkia.

– Hienoa on, että ihmiset edelleen jaksavat lahjoittaa, joskin määrät ovat pienentyneet. Joulua kohti lahjoitukset lisääntyvät. Rahaa kuitenkin tarvitaan ympäri vuoden, joten olisi toivottavaa, että ihmiset muistaisivat vähävaraisia ihmisiä muulloinkin kuin jouluna.

Viime vuonna suurimman kertalahjoituksen Ruokapankille teki Keskinäinen Vakuutusyhtiö Turva, joka lahjoitti 21 000 euroa. Turva on pitkäaikainen lahjoittaja, sillä yhtiö lahjoitti Ruokapankille viime vuonna jo viidennen kerran.

Sodexo-ravintolat lahjoittaa hävikkiä Ruokapankille. Hervannassa toimivien Hermia 5- ja Hermia 6 -ravintoloiden lisäksi uusina lahjoittajina aloittavat yliopistoravintola Linna sekä Kulmasarvis.

Ruokapankki ottaa vastaan myös tuotelahjoituksia. Kaikki kaupan ja elintarviketeollisuuden syömäkelpoiset hävikkituotteet ovat tervetulleita. Myös hygieniatuotteille ja vessapaperille on aina kysyntää.

Annukka Sultsi jakaa jäätelöä asiakkaille Puodin pihassa.Annukka Sultsi jakoi jäätelöä Ruokapankin Puotiin jonottaville asiakkaille heinäkuisena hellepäivänä.

Iso huoli ihmisistä

Toiminnanjohtajan mukaan Ruokapankki toimii nykyisin jo kapasiteettinsa äärirajoilla. Vaikka ihmisten avun tarve tuntuu vain lisääntyvän, logistiikkakeskus ei kykene enää lisäämään avustusten määrää.

– Yhteiskunnallisen tilanteen takia ihmisten vähävaraisuus näyttää vain kasvavan, ja heidän elämästään voi tulla näköalatonta. On pelottavaa, jos toivo paremmasta tulevaisuudesta katoaa.

– Minulla on kova huoli ihmisten puolesta, ja siitä, millaisen jäljen köyhyys jättää heihin. Eriarvoistuminen kasvaa.

Huolestuttavaa on myös uusien ihmisten ilmaantuminen avun piiriin.

– Jonoissa on esimerkiksi maahanmuuttajataustaisia ihmisiä, joilla ei ole töitä tai jotka eivät pysty elättämään perhettään pienellä palkallaan. Lisäksi on suuri joukko kantasuomalaisia nuoria, jotka voivat huonosti. Ruoka-avussa nähdään koko elämän kirjo, ja ihmisillä on monenlaisia ongelmia.

Marja Palkonen on luotsannut Ruokapankkia kuutisen vuotta, ja pestiin on sisältynyt vaikeita vuosia koronapandemian, Ukrainan sodan ja laman takia.

– Haasteista huolimatta Ruokapankki on pystynyt auttamaan vähävaraisia ihmisiä yhteistyökumppaneidensa avulla. Henkilökunta kohtelee kaikkia ihmisiä ystävällisesti ja kunnioittavasti. Tämä on ollut hieno ja pysäyttävä matka kaikkien näiden kohtaamieni ihmisten kanssa, miettii Marja Palkonen, joka jättää tehtävänsä tammikuussa ja siirtyy eläkkeelle.

Juhlavuonna paljon tapahtumia

Ruokapankin toiminnanjohtaja kiittääkin kaikkia lahjoittajia, kumppaneita sekä etenkin Tampereen kaupunkia hyvästä yhteistyöstä vuosien varrella.

– Odottelemme uutta pormestaria vierailulle Ruokapankkiin syksyllä juhlavuoden kunniaksi, kutsuu Palkonen.

Yksi juhlavuoden tapahtumista on Lemmikkien leipäjono, joka järjestetään 11. syyskuuta kello 17 Aleksanterin kirkolla. Siellä jaetaan lemmikkieläinten ruokaa 400 hakijalle. Lahjoittajana on Prima Pet.

– Tosi monella vähävaraisella ihmisellä on lemmikkieläin, joka voi myös olla omistajansa ainoa ystävä. Haluamme taloudellisesti helpottaa vähävaraisia lemmikin omistajia. Lisäksi omistajilla ja lemmikeillä on mahdollisuus päästä yhteiseen valokuvaan.

– Ruokapankki huomioi ruoka-avun saajia monin tavoin ja tilaisuuksin tämän syksyn aikana juhlavuoden kunniaksi, lupaa Palkonen.

Teksti: työryhmä
Kuvat: Rami Marjamäki

Faktalaatikko

Ruokapankki 30 vuotta

Lähteet: Voitto Silfverhuth: Tampereen seurakuntahistoria 2, Silta 8/2019

Lue myös: ”Olen aina ollut köyhä”