Tampere Cathedral Choir (TCC) ottaa uusia laulajia riveihinsä

Kuoron seuraava projekti on pyhäinpäivän konsertti 2.11.2024 klo 18 Tampereen tuomiokirkossa.

Ohjelmassa J.S. Bach: Kantaatti Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit (BWV 106) ja Gabriel Fauré: Requiem.

Kuoro harjoittelee pääsääntöisesti sunnuntaisin klo 14–16.30 Tampereen tuomiokirkossa.

Kuoro ottaa uusia laulajia, erityisesti tenoreita ja bassoja. Sovi aika koelauluun varauskalenterin avulla tällä sivulla.

Lisätietoja: kuoronjohtaja Riikka Viljakainen, riikka.viljakainen@evl.fi p. 0504302002.

Kuoron tarina

Tampereen Tuomiokirkkoseurakunnalla on ilo esitellä vuonna 2023 perustettu uusi kuoro, Tampere Cathedral Choir – tuttavallisemmin Tampereen Katedraalikuoro. Kuoron tavoitteena on tuoda suuret ja rakastetut kirkkomusiikkiteokset seurakunnan konserttitoiminnan ytimeen.

Tampere Cathedral Choir (TCC) syntyi kanttoreiden rohkeasta päätöksestä perustaa uusi kuoro puhtaalta pöydältä. Kuoron johtajana toimii Riikka Viljakainen ja äänenmuodostajina kuoroa ohjaavat kokeneet laulupedagogit Eveliina Ylikoski, Katja Mäkiö ja Pirjo Mäntyvaara. Idea kuorosta sai alkunsa, kun Tampereen Tuomiokirkkoseurakunnan kanttorit vierailivat Turun Tuomiokirkkoseurakunnassa kesällä 2023. Paikallinen kanttori Anu Åberg kertoi seurakunnan rikkaasta kuorokulttuurista, mikä sytytti kipinän luoda vastaavaa toimintaa Tampereelle.

Kuoro perustettiin isoja kirkkomusiikkiteoksia silmällä pitäen ja debyyttiteokseksi valikoitui ikiklassikko, Mozartin Requiem, jonka kuoro esitti menestyksekkäästi pitkäperjantaina 29.3.2024 Tampereen tuomiokirkossa. Konsertin orkesterina oli Kamariorkesteri Tampere Chamber, solisteina Eveliina Ylikoski, Pirjo Mäntyvaara, Taavi Niinimaa ja Janne Salmenkangas sekä kapellimestarina Riikka Viljakainen. Konsertti oli valtaisa menestys myös yleisömäärältään; kaikki halukkaat eivät mahtuneet täpö täyteen tuomiokirkkoon!

Tampereen Katedraalikuoron laulajia yhdistävänä tekijänä on halu laulaa yhdessä keskeistä kirkkomusiikkia ja luoda yhteisö, jossa jokainen laulaja voi vaikuttaa siihen, millaiseksi kuoro muodostuu niin äänellisesti, musiikillisesti kuin ilmapiiriltäänkin. Soinnillisesti kuorossa on vahvaa potentiaalia ja sen motivaatio oppia lisää laulamisesta on suuri. Laulajia saapuu harjoituksiin niin Tampereen keskustasta kuin useiden kymmenien kilometrien päästä eri puolilta Pirkanmaata.

“Monen kuorolaisen arki on kiireistä ja hyvin aikataulutettua. Niinpä tässä kuorossa harjoitusajaksi valikoitui sunnuntai-iltapäivä, joka mahdollistaa osallistumisen hieman kauempaakin. Tavoitteena on edetä projekti kerrallaan. Tuleviksi vuosiksi on suunniteltu jo useita projekteja, joista seuraava on pyhäinpäivänä”, kertoo kuoronjohtaja Riikka Viljakainen.

TCC konsertissa pitkänäperjantaina 2024