Siirry sisältöön

Ruokapankki kaksinkertaisti tilansa ja ottaa lisää vapaaehtoisia töihin syyskaudelle

Ruokapankin loppuvuodesta 2020 alkanut laajennusremontti on valmistunut. Seinänaapurina olleen entisen rengasliikkeen 500-neliöinen halli on nyt valjastettu helpottamaan tilapulaa ja työergonomiaa. Uudet tilat ovat kokonaisuudessaan tarkoitus ottaa käyttöön 6.5.2021.

Elintarvikeavun koordinaattori Marja Palkonen (oik) yhdessä työntekijoiden kanssa Ruokapankin lastaustilassa Nekalassa. Työntekijät vas. Henri Härmälä, Grigori Razumovski ja Marko Järvinen.

Elintarvikeavun koordinaattori Marja Palkonen (oik) yhdessä työntekijoiden kanssa Ruokapankin lastaustilassa Nekalassa. Työntekijät vas. Henri Härmälä, Grigori Razumovski ja Marko Järvinen.Elintarvikeavun koordinaattori Marja Palkonen (oik) yhdessä työntekijoiden kanssa Ruokapankin lastaustilassa Nekalassa. Työntekijät vas. Henri Härmälä, Grigori Razumovski ja Marko Järvinen.

Elintarvikeavun koordinaattori Marja Palkonen on erittäin tyytyväinen remonttiin, koska sen valmistuttua pystytään paremmin vastaamaan korona-aikana kasvaneeseen ruoka-avun tarpeeseen. Remontin ansiosta voidaan tarjota enemmän työkokeilupaikkoja ja uusia vapaaehtoistehtäviä auttamisen parissa.

– Uudessa tilassa on Puoti, joka on market-tyyppinen ruoka-avun noutopiste. Sieltä voi noutaa ruoka-apua diakonityöntekijän päätöksellä. Puoti on avoinna 6.5. alkaen kahtena päivänä viikossa keskiviikkoisin ja torstaisin klo 12.30-15.15.

– Aikataulut venyivät hiukan, mutta upea ja käytännöllinen tästä tilasta tuli.  Remontti mahdollistaa uudenlaisen tavan noutaa ruoka-apua, kun asiakas voi valita itse ne tuotteet, jotka hän oikeasti tarvitsee, Palkonen kertoo.

Uusiin tiloihin tulee myös oma tila, jossa voi jäähdyttää ja pakata kouluilta lahjoituksena tuleva ylijäämälounas ruoka-avuksi. Samassa tilassa voidaan jatkokäsitellä hedelmä- ja vihanneshävikkiä) hyödynnettäväksi ruoka-apuna esimerkiksi yhteisöruokailuissa.

Ruokapankin nimi uudistuu toimintaa paremmin kuvaavaksi, ja jatkossa käytetään nimeä Ruokapankki, ruoka-avun logistiikkakeskus.

Ruoka-avun tarve Tampereella on pysynyt edelleen korkeana. Palkonen arvioi, että viimeisen vuoden aikana avuntarve on kasvanut 30 % siitä, mitä tilanne oli ennen pandemiaa. 

– Ruoka-apua saa useasta paikasta ja sitä on riittänyt kaikille tarvitsijoille. Ostettua ruokaa tarvitaan viikoittain täydentämään avustuksia, jotta apu saadaan riittämään kaikille.

Vuonna 2019 Ruokapankki jakoi 72 290 avustusta (1 avustus=2 ruokakassia) ja vuonna 2020 vastaava määrä oli 107 359 avustusta. Lisäksi Via Dian kautta jaettiin 50 000 kg avustusruokaa.

Mitä kaikkea uutta tiloihin tuli?

Teksti: Marko HonkaniemiKuva: Hannu Jukola