Turvallisuus Tampereen seurakunnissa

Seurakunnan toiminnan lähtökohtana on huolehtia sekä osallistujien että työntekijöiden turvallisuudesta kaikissa tilanteissa. Turvallisuus ymmärretään laajana kokonaisuutena, johon kuuluu fyysinen, henkinen, hengellinen, sosiaalinen, emotionaalinen ja seksuaalinen turvallisuus.

Yhteisen kirkkoneuvoston päätöksen mukaan Tampereen ev.lut. seurakuntien toiminnassa seurataan Kirkkohallituksen hyväksymää Turvallinen seurakunta -ohjeistusta.

Tampereen seurakunnat on myös allekirjoittanut Turvallisempi seurakunta tai muu kristillinen yhteisö -lausunnon:

Turvallisempi seurakunta tai muu kristillinen yhteisö -lausunto

Me allekirjoittaneet seurakunnat ja muut kristilliset yhteisöt Tampereella noudatamme Raamatusta nousevan kultaisen säännön periaatetta erilaisten näkemysten ja erilaisuuden kohtaamisessa. Tahdomme edistää seurakuntien ja muiden kristillisten yhteisöjen turvallisuutta siltä pohjalta, että jokainen on kristillisen opin mukaisesti arvokas Jumalan kuva. Toivotamme kaikki tervetulleiksi kohtaamaan toisiamme.

Seurakunnissamme ja muissa kristillisissä yhteisöissämme

• kunnioitamme itsemme ja toistemme fyysisiä ja henkisiä rajoja.
    • kunnioitamme jokaisen yksityisyyttä ja lähestymme arkoja aiheita hienotunteisesti.
    • kunnioitamme jokaisen vakaumusta ja omaa ajattelua myös uskonkysymyksissä silloinkin, kun itse pitäydymme seurakuntiemme ja yhteisöjemme mukaisissa käsityksissä.
    • emme hyväksy henkistä tai hengellistä väkivaltaa.
    • kiinnitämme huomiota asialliseen kielenkäyttöön.
  • kohtaamme jokaisen tuomitsematta ja olemme valmiita oppimaan toisiltamme uutta.
  • tarkastelemme ennakkoluulojamme kriittisesti ja kunnioitamme jokaista ilman yleistävä tai määritteleviä oletuksia, jotka liittyvät ulkonäköön, seksuaalisuuteen, sukupuoleen, siviilisäätyyn, kansallisuuteen, etnisyyteen, uskontoon, arvoihin, terveyteen tai toimintakykyyn.

Jos rasismia, häirintää tai muuta epäasiallista kohtelua tapahtuu, puutumme siihen. Häirintä tulee ilmoittaa tapahtuman tai tilaisuuden järjestäjälle.

Lausunnon ovat allekirjoittaneet: Pelastusarmeijan Tampereen osasto, Sinapinsiemen ry, Tampereen adventtiseurakunta, Tampereen ev.lut. seurakunnat, Tampereen Helluntaiseurakunta, Tampereen metodistiseurakunta, Tampereen ortodoksinen seurakunta, Tampereen Pyhän, Ristin katolinen seurakunta, Tampereen Vapaakirkkoseurakunta, Toivon portti -seurakunta