Vihreän metalliaidan välistä työntyy silmuinen koivun oksa,

Rikostaustaiset ja vangit

Vankilassa ollessasi sinulla on mahdollisuus keskustella vankilan ulkopuolisen henkilön kanssa sekä saada apua ja tukea elämäsi taitekohtaan.

Tapaamiset ja keskustelut

Voit keskustella erityisdiakonian viranhaltijan kanssa elämäntilanteestasi ja hengellisistä asioista.

• Tapaamme sovitusti Tampereen seurakuntayhtymän alueella kirjoilla olevia tai alueelle muuttoa suunnittelevia vankeusrangaistusta suorittavia vankeja.
  • Tapaaminen voi olla vastaanotto vankilan sisällä tai sähköisin välinein toteutettu yhteydenotto.
  • Keskustelut ovat aina luottamuksellisia.

Toimintaperiaatteitamme

• Arvostava ja kunnioittava kohtaaminen – tule sellaisena kuin olet
  • Synnytämme yhdessä toivoa ja uusia polkuja tulevaisuuteen.
  • Asiakasta arvostava ja kunnioittava kohtaaminen, joka ei luo lisäleimoja vaan pyrkii niiden hälventämiseen totuutta unohtamatta.

Kun haluat keskustella työntekijän kanssa

• täytä vankilan asiointikaavake, saat kaavakkeen vankiosastolta
  • kohdista kaavake vankilapastorille tai -diakonille
  • kirjoita toive tavata erityisdiakonian viranhaltija.

• halutessasi sinulla on mahdollisuus keskustella asioistasi vankilassa olevien vankilapapin, vankiladiakonin tai muiden työntekijöiden kanssa.

Yhdyskuntapalvelu

Yhdyskuntapalvelun suorittaminen voi olla mahdollista Tampereen seurakuntayhtymässä, jos rikosseuraamuslaitoksen edellytykset palvelupaikasta täyttyvät.

Ota yhteys omaan työntekijääsi ja pyydä häntä olemaan yhteydessä seurakuntayhtymän yhdyshenkilöön.

Palautekysely yhdyskuntapalvelun suorittamisesta Tampereen seurakunnissa

Haluatko antaa palautetta yhdyskuntapalvelun suorittamisesta Tampereen seurakunnissa. Palautetta käytetään verkostoyhteistyössä palvelun kehittämiseen.  Palaute käsitellään anonyymisti niin, ettei siitä voida tunnistaa palautteen antajaa.  Halutessasi voit jättää yhteystiedot työntekijän yhteydenottoa varten.  Palautekyselyyn pääset tästä.

Vapaaehtoistyö

Tällä hetkellä tarvitsemme vapaaehtoisia kutomaan sukkia ja lapasia vangeille.  Voit halutessasi lahjoittaa myös lankoja tähän tarkoitukseen. Voit olla yhteydessä sähköpostitse mari.paija@evl.fi.

Hengellisen vankilatyön vapaaehtoisten peruskoulutus järjestetään vankilatyön yhteistyöverkoston kautta. Peruskoulutus kestää kaksi vuotta ja on edellytys vankilassa tehtävään vapaaehtoistyöhön. Koulutuksessa keskitytään hengellisen vankilatyön perussisältöihin ja rikosseuraamusalaa toimintaympäristönä koskevien perustietojen hankkimiseen.

Koulutus järjestetään osallistujatarpeen mukaan, seuraava koulutus alkaa aikaisintaan vuonna 2025.

Jos vapaaehtoistyö rikostaustaisten ihmisten hyväksi kiinnostaa voit olla yhteydessä kriminaalityön erityisdiakonianviranhaltijaan asiassa.

Yhteydenottopyyntö

Tämän lomakeen kautta voit pyytää apua itsellesi tai läheisellesi tai voit ilmoittaa halukkuutesi auttaa muita. Työntekijä vastaa sinulle mahdollisimman pian.

Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia.