Pojat esittelevät porkkanoita, jotka ovat vielä multasia.

Ympäristö ja kestävä kehitys

Luomakunnan varjeleminen on yksi kirkon valitsemista strategisista painopisteistä, ja Tampereen seurakunnat on sitoutunut hillitsemään ilmastonmuutosta ja edistämään kestävää elämäntapaa kohti hiilineutraaliutta.

Kohti hiilineutraalia kirkkoa

Suomen evankelis-luterilainen kirkko on sitoutunut kansalliseen ja kansainväliseen työhön ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi, ja tavoitteena on, että kirkko on hiilineutraali vuonna 2030. Kirkon energia- ja ilmastostrategian taustalla on Kirkon ilmasto-ohjelma Kiitollisuus, kunnioitus, kohtuus vuodelta 2008.

Tampereen seurakuntien ympäristötyötä ohjaa

Tampereen seurakunnat ja seurakuntayhtymä ovat reiluja

Tampereen seurakuntayhtymä on Reilun kaupan seurakuntayhtymä.

Reilu kauppa on kehittyvissä maissa viljeltävien ja valmistettavien tuotteiden sertifiointijärjestelmä, joka takaa, että viljelijät saavat työstään elämiseen riittävän korvauksen.

Reilun kaupan tavoitteena on vähentää köyhyyttä reilujen kaupankäynnin ehtojen avulla.

Tampereen kaupungilla on Reilun kaupan kaupungin arvonimi. Temme yhdessä kaupungin kanssa reilumpaa kaupunkia.

Lisätietoa Reilusta kaupasta

Ilmastokumppanuusyhteistyö

Tampereen seurakunnat on mukana Tampereen seudun ilmastokumppanuusyhteistyössä. Mukana on Tampereen seudulla toimivia yrityksiä ja yhteisöjä. Ilmastokumppanuus edellyttää myös tavoitteiden asettamista ja niiden noudattamista.

Ympäristötoimikunta

Ympäristöasioista vastaavat Tampereen seurakunnissa yhteisen kirkkoneuvoston nimeämä ympäristötoimikunta sekä seurakuntien ja yksiköiden nimeämät ympäristövastaavat.

Ympäristötoimikunnalta pyydetään asiantuntijakannanotot päätösvalmistelun yhteydessä, kun päätökseen sisältyy merkittäviä ympäristövaikutuksia. Näitä ovat esimerkiksi sähkö-ja lämpöenergiasopimusten uusiminen ja kilpailutus, kiinteistöjen lämmitysenergiavalinnat sekä rakennus-ja maankäyttöpäätökset.

Yhteistyökumppanit

Tampereen seurakunnat tekee yhteistyötä monenlaisten ympäristöalan tahojen kanssa.

Pirkanmaalla toimii Pirkanmaan ympäristökasvatuksen yhteistyöryhmä Pyy ja sen toimintajaosto Pyrstö. Pyrstössä Tampereen seurakunnilta on edustaja tässä toiminnassa.

Lisätietoa Pirkanmaan ympäristökasvatustyöstä

Ekokumppanit Oy on Pirkanmaalla toimiva ympäristöalan asiantuntija ja osaamisen yhdistäjä, jonka kanssa Tampereen seurakunnilla on useita yhteistyöhankkeita. Ekokumppanit Oy edistää kestävää kehitystä ja vastuullista elämäntapaa.

Lisätietoja ekokumppanit.fi

KIERTO-hankkeessa Tampereen seurakuntayhtymä kehittää hävikkiruuan jatkokäsittelyn ja -jalostamiseen liittyvää kiertotalouden osaamista erilaisissa oppimisympäristössä toimien.

KIERTO-hanke luo kasvua ja uutta työtä kiertotaloudesta (kiertotaloudestakasvua.fi)

Logo, jossa vihreä teksti kirkon ymoäristödiplomi. Sinivihreä logo, jossa teksti valkoisella pohjalla:Ilmastotokummanuus Tampereen seutu 2030.