Kolme ihmistä istuu tuoleissa ja sohvalla, jotka on sijoitettu lähelle toisiaan, ja he keskustelevat ja yksi henkilöistä pitää kädessään lehtiötä ja kynää.

Keskusteluapua

Tältä sivulta löydät vinkkejä, mistä kannattaa aloittaa, kun haluat puhua jonkun kanssa luottamuksellisesti. Surun, sairauden, työttömyyden ja muiden elämän ristiriitojen lisäksi Ukrainan sota herättää monissa ahdistusta. Lisäksi yksinäisyyden tunne on monilla lisääntynyt koronapandemian aikana.

Älä kanna murheita yksin! Voit soittaa päivystävään puhelimeen tai tulla keskustelemaan seurakunnan työntekijän tai koulutetun vapaaehtoistyöntekijän kanssa. Apu on maksutonta.

Keskusteluavun muotoja

Apua on  saatavilla monissa eri muodoissa. Voit mennä esimerkiksi Aleksanterin kirkon Avoimeen kirkoon tai ottaa yhteyttä kirkon keskusteluapuun, joissa on joka arkipäivä tarjolla keskustelukumppani. Toisiin palveluihin kuten perheneuvontaan on taas varattava aika.

Pappien puhelinpäivystys

Kun kaipaat keskusteluapua tai haet vastauksia hengelliseen etsintääsi, voit ottaa yhteyttä pappiin.

Pappien puhelinpäivystys on avoinna arkisin ma-pe kello 13–15 numerossa 040 804 8005. (Kesätauolla kesäkuu–elokuu)

Pappi on tavattavissa myös työpaikoilla, sairaaloissa ja oppilaitoksissa.

Walk in -terapiaa nuorille

Walk in -terapiassa on kysymys yksittäisestä terapiatapaamisesta. Terapiaan voi kävellä sisään ilman ajanvarausta.

Tapaamisessa käsitellään niitä asioita, joista sinä haluat puhua. Esimerkkejä asioista, joiden käsittelyyn Walk in -terapia voisi sopia, ovat elämän solmukohdat, kriisit, haasteet, vaikea elämäntilanne tai vaikkapa tunne-elämän kysymykset.

Walk in -terapia on maksutonta ja suunnattu 16–30 vuotiaille eikä edellytä ilmoittautumista.

Kertaluontoista walk in -terapiaa voi saada Tampereella:

• Keskustorin Vanhassa kirkossa
  •  Hervannan Yhteisökeskus L8:ssa
Tapaamisajat toimipisteittäin löydät täältä->

Kirkon keskusteluapu

Ilta-aikoina keskusteluapua saa puhelimitse kirkon valtakunnallisesta keskusteluavusta p. 0400 22 11 80 (joka ilta kello 18–24)

Diakonian vastaanotot

Diakoniatyöntekijän puoleen voit kääntyä esimerkiksi kokiessasi yksinäisyyttä, läheisen kuoleman, sairautta, mielenterveydellisiä- tai päihdeongelmia.

Aleksanterin kirkon Avoin kirkko

Avoimen kirkon vapaaehtoiset päivystäjät tarjoavat keskusteluapua tavallisen ihmisen taidoilla Aleksanterin kirkossa arkisin kello 12–18.

• Kirkko on avoinna maanantaista perjantaihin klo 11–18 ja sunnuntaisin kello 9–15.
  • Pappi on tavattavissa Aleksanterin kirkossa viikkomessujen yhteydessä torstaisin kello 16–18.

Seurakuntien perheneuvonta

Seurakuntien perheasiain neuvottelukeskus auttaa pari- ja perhesuhdeasioissa.

• Perheneuvonnan palvelut

Päivitetty 23.3.2023