Puodin asiakas kävelee ruokahyllyjen välissä ja katsoo, mitä hyllyissä on.

Ruokapankki, ruoka-avun logistiikkakeskus

Ruokapankki on ruoka-avun logistiikkakeskus Tampereella. Lahjoitettu hävikkiruoka ja muut lahjoitetut tuotteet käsitellään ja varastoidaan Ruokapankissa, mistä ne jaellaan Tampereen alueelle. Ruokapankki sijaitsee Nekalan teollisuusalueella Ahlmanintien ja Kuoppamäentien kulmassa. Osoite : Ahlmanintie 59, Tampere. Ruokapankin opaskartta (pdf) (484 KB)

Ota yhteyttä: varasto p. 040 626 7439.

Lahjoitukset käsitellään ja jaetaan ammattimaisesti

Ruokapankin saamat tuotteet ovat enimmäkseen kauppojen ja elintarviketeollisuuden hävikkielintarvikkeita tai ammattikeittiöiden ylijäämäruokaa.

Lahjoitusruoka ja muut tuotteet lajitellaan ja  jaetaan sopiviksi eriksi ruokakasseihin ruoka-avun jakelijoille ja hävikkiravintolalle.  Osa tuotteista viedään Ruokapankin Puotiin.

Ruokapankki myös ostaa elintervikkeita ostaa lahjoitus- ja budjettivaroin.

Jäähdytys ja varastointi kunnossa

Kaikki lahjoitusruoka ja tuotteet varastoidaan ruokaterminaalissa ammattimaisesti. Suurtalouskeittiöiden lämmin lahjoitusruoka pikajäähdytetään ja pakataan. Kylmäsäilytettävät tuotteet säilytetään kylmiössä. Kuivatuotteille on oma varastonsa.

Jakelu kylmäkuljetusautoilla

Saamansa tuotteet Ruokapankki toimittaa pakettiautoillaan kylmäkuljetuksena   yhteistyökumppaneilleen eri puolille Tamperetta ja viidelle ruokapysäkille, mistä ruoka-avun tarvitsijat käyvät hakemassa valmiiksi pakatun ruokakassinsa.

Yhteistyökumppanit puolestaan jakavat ruoan avuntarvitsijoille. Verkostossa on noin 50 ruoka-avun jakajaa, joista yksi suurimmista on Suomen Punainen Risti.

Puoti – ruoka-avun omavalintaa varten

Puodista ruoka-avun saajat voivat itse käydä valitsemassa kaksi kassillista haluamaansa ruokaa ja muita tuotteita diakoniatyöntekijän myöntämällä asiointiluvalla.

Puodin valikoima vaihtelee sen mukaan, mitä lahjoituksia Ruokapankki kulloinkin saa. Valikoimassa on muun muassa kuivaperuselintarvikkeita, maitotaloustuotteita, hedelmiä ja vihanneksia, pakasteita sekä erilaisia hygieniatuotteita ja käyttötavaroita.

Puoti Kuoppamäentie 10, Tampere. Auki ke–to kello 12–15.15.

Hävikkiruokaravintola Kierto Nekalassa

Osa lahjoitusruoasta viedään hävikkiruokaravintola Kiertoon, joka toimii Nekalan seurakuntatalolla. Kierron keittiössä hävikistä valmistetaan ammattitaitoisesti edullisia lounaita.

Hävikkiravintola Kierto, Kuoppamäentie 23, Tampere. Auki ti–to 12–14.

Ruokapankin tukijat

Ruokapankin toiminta on  Tampereen seurakuntayhtymän toimintaa. Ruokapankkia tukevat avustuksellaan myös Tampereen kaupunki sekä erilaisilla lahjoituksillaan yritykset ja  yksityishenkilöt.

Ruokapankin opaskartta

Ruokapankin opaskartta (pdf) (484 KB) A4-kokoinen
Kartassa on kerrottu missä sijaitsee muun muassa ruuan vastaanotto ja pakkauspisteet.

Tiesitkö, että Ruokapankki

• on Suomen ensimmäinen ruokapankki vuodelta 1995.
  • on säilyttänyt alkuperäisen nimensä Ruokapankki.
  • kerää ammattimaisesti ja organisoidusti hävikkiruokaa kaupoista ja elintarvikevalmistajilta Pirkanmaalta ja etelä-Suomesta.
  • käsittelee lahjoitusruoan nykyaikaisessa ruokaterminaalissa Tampereen Nekalassa.
  • jakaa saamansa lahjoitusruoan ruoka-avun tarvitsijoille viidellä ruoka-avunpysäkillä Tampereella ja Puodissa, missä ruoka-avun saajat voivat itse valita tarvitsemansa ruoan diakoniatyöntekijän myöntämällä luvalla.
  • toimittaa valmiiksi pakatut ruokakassit tai muut erät ruoka-avun  jakelijoille Tampereella.
  • toimittaa lahjoituselintarvikkeita hävikkiruokaravintola Kiertoon.
  • pienentää ilmastovaikutusta hyödyntämällä ruokahävikkiä.

Ruoka-apu Tampereella 2023

Ruoka-avun tarve kasvoi, samoin kasvoi lahjoitusten määrä, mutta ruokaa lahjoituksissa oli vähemmän.
  • Ruokapankki jakoi vuonna 2023 runsaat 177 000 erisuuruista ruoka-avustusta. Vuonna 2022 avustusten määrä oli  150 000.
  • Lahjoitusten kilomäärä lisääntyi, mutta ruoan osuus lahjoitetusta edelleen väheni. Ruokapankki sai  vuonna 2023 lahjoituksia noin 650 000 kiloa. Lahjoitukset sisälsivät pääasiassa hävikkielintarvikkeita, mutta myös muita käyttökelpoisia tuotteita, kuten esimerkiksi hygieniatuotteita ja puhdistusaineita.

Ruokapankki kartalla

premium bootstrap themes