”Raamatun avainsanoja: Puolustaja, Pyhä Henki”

Jussi Mäkinen, kirkkoherra

 

Vanhassa testamentissa esiintyvä hepreankielinen ilmaisu, jolla Jumalan Henkeä kuvataan - merkitsee ”elämän henkeä, tuulena liikkuvaa ja elämää antavaa henkeä” (1.Ms.6:3,17; Ps.33:6). Jumalan Henki on ennen kaikkea uutta luova ja pelastava 1.Ms.1:2; Ps.51:9-15). Vanhassa testamentissa korostetaan, ettei epäjumalilla ei ole tätä uutta luovaa Henkeä.

 

Henki vaikutti profeetoissa ((Jes.61:1; Miika 3:8; Sak.7:12). Hengen saaminen ilmeni poikkeuksellisina lahjoina, kuninkaiden ja tuomareiden kyvykkyytenä (Tuom.3:10; 1.Sam.11:6), mutta myös erityisinä kädentaitoina (2.Ms.31:2-).

 

Erityisen tunnusomaista Herran Henki oli tulevalle Messias kuninkaalle (Jes.11:2; 42:1). Profeetta Joel ennustaa Hengen tulevan Messiaan aikana kaikkien osaksi (Joel 3:1-).

 

 

HELLUNTAIN HENKI ON ILON JA ROHKEUDEN HENKI

 

Uudessa testamentissa Henki ilmenee voimana, joka vaikuttaa ennen kaikkea Jeesuksen kautta (Mark.1:12). Matteus korostaa Jeesuksen siinneen Pyhästä Hengestä (Matt.1:18,20). Tämä tarkoittaa, että Jeesuksen syntyminen ihmiseksi oli Jumalan pelastavan tahdon ilmaus ja sen aikaan saama.

 

Kirkon varhaisessa kastekaavassa Pyhästä Hengestä puhutaan jo selvästi persoonana (Matt.28:19). Luukkaan evankeliumissa ja Apostolien teoissa näkyy selkeä jäsentely Pyhän Hengen toiminnan jatkumosta. Henki vaikuttaa ensin Jeesuksessa (Luuk.4:1,14). Jeesus lahjoittaa Hengen seurakunnalle (Luuk.24:49; Apt.2:33). Kirkko syntyy Pyhän Hengen vaikutuksesta (Apt.2). Henki varustaa opetuslapset viemään sanomaa koko maailmaan (Apt.1:8).

 

Pyhä Henki kokoaa kristityt sanan ja sakramenttien yhteyteen (Apt.2:42).Pyhän Hengen vaikutukset näkyvät seurakunnissa armolahjoina (1.Kor.12), sekä elämän keskellä Jumalan tahdon mukaisena elämäntapana (Gal.5:22).

 

Ilman kokemusta usko kadottaa innon ja vaarana on näivettyminen. Ilman tervettä oppia kokemus voi irrota kirkon yhteisestä uskosta hurmahenkisyydeksi (2.Tim.4:3). Seurakunnan keskellä kaikkea uskonelämän ilmenemistä on arvioitava Sanan valossa (2.Tim.1:7).

 

Paavali kehotti tavoittelemaan parhaimpia Hengen lahjoja seurakunnan rakentamiseksi.

Parhaimpia lahjoja ovat ne, jotka elävöittävät rukousta, vahvistavat sitoutumista ja synnyttävät nöyrää ylistystä vastauksena Jumalan rakkauteen (1.Kor.12:11).

 

PUOLUSTAJA PYHÄ HENKI

 

Johanneksen evankeliumissa liitytään Vanhan testamentin ja Uuden testamentin yhteiseen kuvaan Pyhän Hengen toiminnasta ikään kuin tuulena (Joh.3:8). Tämä tarkoittaa sitä, että Henkeä ei voi ihminen ohjailla, mutta me voimme jäädä Hengen vaikutuksille avoimiksi. Kun Ylösnoussut Jeesus lähetti opetuslapsensa; Hänen kerrotaan ”puhaltaneen heidän päälleen Pyhän Hengen …” (Joh.20:21-23). Tämä erikoinen kuvaus tulee ymmärretyksi sitä taustaa vasten mitä edellä on kerrottu Hengen toiminnasta ikään kuin tuulen tavoin.

 

Pyhän Hengen saaminen liitetään Johanneksen evankeliumissa kasteeseen ja uudestisyntymiseen (Joh.3:5-7).

 

Johannes kuvaa myös kristillistä jumalanpalveluselämää ainutlaatuisena juuri siksi, koska sitä ohjaa Totuuden Henki (Joh.4:24; 6:63). Ei ole mitään todellista jumalanpalvelus-elämää Johanneksen mukaan ulkopuolella Pyhän Hengen vaikutusten.

 

Kaikkein selkein kuva persoonallisesta Pyhästä Hengestä ilmenee juuri Johanneksen evankeliumissa (Joh.14:16,17). Jeesus rukoilee Isää lähettämään Puolustajan omilleen matkakumppaniksi. Johanneksen käyttämä ilmaus puolustaja (parakleetti) merkitsee sanan mukaisesti ”vierelle kutsuttua”. Kuva Pyhästä Hengestä vierellämme kulkevana opastaja ja rohkaisijana tulee lähelle Luukkaan kertomusta Emmauksen tien kulkijoista (Luuk.24:13-32).

 

Johanneksen mukaan Hengen toiminta ilmenee ”vierellä kulkijana” ainakin seuraavien kolmen keskeisen asian kautta: opettaa kaiken (Joh.14:26), todistaa Kristuksesta (Joh.15:26) ja paljastaa synnin (Joh.16:8-11).

 

 

Pyhä Henki on ennen kaikkea rukouksen Henki!

 

 

Tule, Pyhä Henki, tänne, laskeudu taivaasta alas meidän sydämissämme Kristusta kirkastamaan.

 

Tule, köyhäin apu, tule lahjain antaja, tule sielun kirkkaus, sinä paras lohduttaja, sielun hyvä vieras ja suloinen lämpö.

 

Töissä sinä olet lepo, helteessä virvoitus, murheessa lohdutus.

 

Sinä kaikkein pyhin kirkkaus ja valo, täytä uskollistesi sydämet. Ilman sinun voimaasi ei ole mitään viatonta.

 

Pese se, mikä saastainen on, kastele se, mikä kuiva on, paranna se, mikä haavoitettu on, pehmitä se, mikä kova on, lämmitä se, mikä kylmä on, etsi kaikkia eksyneitä.

 

Anna uskollisillesi, jotka sinuun turvautuvat, pyhät lahjasi. Anna uskon vahvistusta, anna autuas loppu, anna iäinen ilo.