rss Uutiset 2025

6.8.2025 12.30

Aitolahden kirkossa juhlitaan yhteistä uskontunnustusta

Aitolahden kirkossa vietetään sunnuntaina 10. elokuuta kello 10 alkaen Nikean uskontunnustuksen 1700-vuotisjuhlamessua. Messuun saapuu vieraaksi kirkkohallituksen teologian ja ekumenian johtava asiantuntija sekä Helsingin ja Itä-Suomen yliopistojen dosentti Tomi Karttunen.

Kirkkohallituksen teologian ja ekumenian johtava asiantuntija sekä Helsingin ja Itä-Suomen yliopistojen dosentti Tomi Karttunen.
Kirkkohallituksen teologian ja ekumenian johtava asiantuntija sekä Helsingin ja Itä-Suomen yliopistojen dosentti Tomi Karttunen. Kuva: Aarne Ormio / Kirkon kuvapankki.
Tasan 1700 vuotta sitten, vuonna 325, pidettiin ensimmäinen yleinen eli ekumeeninen kirkolliskokous. Keisari Konstantinus Suuren koollekutsumassa kirkolliskokouksessa muodostettiin ensimmäinen versio Nikean uskontunnustuksesta.

—  Sitä täydennettiin vielä Pyhää Henkeä koskevalla osuudella vuoden 381 kirkolliskokouksessa, Tomi Karttunen täsmentää.

Nikean tunnustus on kansainvälisesti käytetyin ja tunnetuin kristillinen uskontunnustus. Sen ekumeenisuudesta kertoo, että se on ainoa uskontunnustus, joka on käytössä sekä läntisissä kirkoissa että idän ortodoksisissa kirkoissa.

—  Laajan kirkollisen hyväksyntänsä vuoksi se lausutaan esimerkiksi pappisvihkimyksessä, Karttunen kertoo.

Evankelis-luterilaisessa kirkossa on käytössä kolme uskontunnustusta, joista monille tutuin lienee apostolinen tunnustus.

Karttusen mukaan myös Nikean uskontunnustusta käytetään evankelis-luterilaisen kirkon jumalanpalveluksissa.

Se kiteyttää kristinuskon perussanoman, pelastuksen ihmiseksi tulleessa Jeesuksessa, ja tunnustaa kolmiyhteisen Jumalan kaiken Luojana, Lunastajana ja Pyhittäjänä.

—  Keskeistä tunnustuksessa on se, että Jeesus Kristus Jumalan Poikana on Isän vertainen, samaa olemusta kuin Isä.

Nikean uskontunnustus ilmaisee, että kaikki on saanut syntynsä Jumalan ainoan Pojan kautta ja ilmentää uskoa, että Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen. Usko pelastukseen korostaa samalla myös ihmisarvon ja luonnon kunnioittamista.

— Tunnustus alleviivaa jokaisen ihmisen persoonallista arvoa omana ainutkertaisena yksilönään. Tämä koskee myös luomakuntaa ja sen kunnioittamista, Karttunen sanoo.

Nikea 325

Karttunen julkaisi viime vuonna ekumeenisia kirkolliskokouksia käsittelevän teoksen Nikea 325 – Jakamattoman kirkon perintö 2000-luvulla.

Teos käsittelee paitsi Nikean kirkolliskokousta myös kuutta muuta ensimmäisen vuosituhannen ekumeenista kirkolliskokousta.

Niissä jatkettiin kristillisen jumalakuvan ja -opin keskeisten kysymysten sekä kirkolliseen järjestykseen ja käytäntöön liittyvien kysymysten käsittelyä.

Tomi Karttunen käsittelee teoksessaan myös kirkon ja valtion suhdetta sekä ekumeenista keskustelua ja yhteistä kristillistä päätöksentekoa nykyaikana.

— Tähän kokonaisuuteen liittyy hyvin merkittäviä kysymyksiä. Miten kirkkona voisimme elää yhteisöllisemmin kaikkien kirkon jäsenten lahjoja hyödyntäen, ja kuinka kristityt voisivat ekumeenisesti edistää kirkon perustehtävän toteuttamista paremmin? Karttunen tiivistää.

Nikean uskontunnustus

Me uskomme yhteen Jumalaan,
Kaikkivaltiaaseen Isään,
taivaan ja maan, kaiken näkyvän ja näkymättömän Luojaan.

Me uskomme yhteen Herraan, Jeesukseen Kristukseen,
Jumalan ainoaan Poikaan,
joka on syntynyt Isästä ennen aikojen alkua,
Jumala Jumalasta,
valo valosta,
tosi Jumala tosi Jumalasta,
syntynyt, ei luotu,
joka on samaa olemusta kuin Isä
ja jonka kautta kaikki on saanut syntynsä,
joka meidän ihmisten
ja meidän pelastuksemme tähden astui alas taivaista,
tuli lihaksi Pyhästä Hengestä ja neitsyt Mariasta
ja syntyi ihmiseksi,
ristiinnaulittiin meidän puolestamme Pontius Pilatuksen aikana,
kärsi kuoleman ja haudattiin,
nousi kuolleista kolmantena päivänä, niin kuin oli kirjoitettu,
astui ylös taivaisiin,
istuu Isän oikealla puolella
ja on kirkkaudessa tuleva takaisin tuomitsemaan eläviä ja kuolleita ja jonka valtakunnalla ei ole loppua.

Me uskomme Pyhään Henkeen,
Herraan ja eläväksi tekijään,
joka lähtee Isästä ja Pojasta,
jota yhdessä Isän ja Pojan kanssa kumarretaan ja kunnioitetaan
ja joka on puhunut profeettojen kautta.
Uskomme yhden, pyhän, yhteisen ja apostolisen kirkon.
Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi,
odotamme kuolleiden ylösnousemusta
ja tulevan maailman elämää.


Palaa otsikoihin