Tampereen seurakuntayhtymä

Tampereella on neljä suomenkielistä seurakuntaa: Eteläinen, Harju, Messukylä ja Tuomiokirkko sekä yksi ruotsinkielinen seurakunta. Seurakunnat ovat toiminnallisesti itsenäisiä yksiköitä. Jokaista seurakuntaa johtaa kirkkoherra yhdessä joka neljäs vuosi seurakuntavaaleilla valittavan seurakuntaneuvoston kanssa.

Yhdessä seurakunnat muodostavat Tampereen ev.lut. seurakuntayhtymän. Yhtymässä huolehditaan seurakuntien taloudesta kokonaisuudessaan, henkilöstöhallinnosta, yhtymän yhteisestä hallinnosta, kiinteistöistä, hautausmaista ja viestinnästä.

Tehtävämme ja toiminta-ajatuksemme

Kirkon perustehtävä eli missio on edistää Jumalan valtakuntaa ja julistaa Jeesusta Kristusta maailman pelastajana. Tämä on kirkon olemassaolon perimmäinen syy, joka ohjaa kaikkea kirkon elämää ja toimintaa. Sen tulisi olla myös jokaisen kirkon jäsenen tapa elää.

Kirkon perustehtävä voidaan sanoittaa eri aikoina ja eri paikoissa eri sanoin. Liitymme Toivoa Tampereella — Ovet auki -strategiassa kokonaiskirkon määritelmään: Kirkon tehtävänä on kutsua ihmisiä Jumalan yhteyteen sekä rohkaista välittämään lähimmäisistä ja luomakunnasta. Määritelmä tähdentää, että pelastavan evankeliumin julistus, osallisuus, yhteisvastuu, heikoimpien puolesta puhuminen, sielunhoito, tasa-arvosta ja ihmisarvosta huolehtiminen sekä luomakunnan eheyden vaaliminen kuuluvat yhteen.

Visiomme

Toivoa Tampereella

Arvomme

Arvot kertovat, mitä asioita pidetään hyvinä ja tavoiteltavina. Liitymme strategiassamme kirkon yhteisiin arvoihin, jotka ovat perinteiset kristilliset hyveet: Usko, toivo ja rakkaus (1 Kor 13:3). Kristillinen arvopohja määräytyy näin kestävällä ja selkeällä tavalla. Uskon kautta syntyvä yhteys Jumalaan luo kristityn ja seurakunnan elämään perustan. Toivon taustalla on Jeesuksen lupaus Jumalan oikeudenmukaisuudesta, huolenpidosta ja iankaikkisesta elämästä. Rakkaus merkitsee lähimmäisistä välittämistä aina ja kaikkialla. Nämä arvot ohjaavat arjen toimintaamme ja päätöksentekoamme sekä haastavat keskusteluun niin kirkon piirissä kuin laajemmissa yhteyksissä.

Silta-lehden artikkeli strategioista 10/2024