Yhteistyötarjotin
3. KORI Uskonnollinen tilaisuus
4. KORI Kasvu ja hyvinvointi
Taidepolku varhaiskasvatuksen ryhmille kirkkotilassa
Maailmanpyörässä-lastenrunokilpailu
Yhteistyö varhaiskasvatuksessa videot
1. KORI Yleissivistävä opetus
Sopii monikulttuurisille ja monikatsomuksellisille ryhmille.Kirkkorakennukset oppimisympäristönä
Kirkot ovat taide- ja kulttuurihistoriallisesti merkittäviä tutustumiskohteita. Tutustumista voidaan tehdä monella eri tavoilla ja aisteja käyttäen, esimerkiksi:- Katsella kirkossa näkyvää taidetta ja esineistöä
- Kuunnella kirkonkelloja ja urkumusiikkia
- Liittää mukaan valokuvaamista, videointia, piirtämistä tai maalaamista
- Nimetä kirkon eri osia ja ammatteja
- Tutustuminen onnistuu mihin tahansa Tampereen kirkoista
Hautausmaa tutustumiskohteena
Hautausmailla ovat läsnä historia, kulttuuri ja perinteet. Näihin teemoihin tutustuminen tapahtuu osallisuuden kautta. Pyhäinpäivä teemana on luonnollinen ajankohta tutustumiskäynnille.- Muistomerkit
- Kynttilöiden sytytys
- Mahdollinen musiikkituokio kappelissa
Tietoa ja koulutusta
Seurakunnasta työntekijä voi tulla vierailulle kertomaan työstään, ammatistaan, luterilaisesta uskonnosta ja sen sisällöistä, tavoista ja perinteistä.Tarjoamme myös tietoa ja työvälineitä henkilöstön ja yksikön katsomuskasvatuksen kehittämiseen ja yhteiseen pohdintaan. Koulutusta ja teemoista keskustelua voidaan toteuttaa yksikön tarpeiden mukaan joko tiimi-, yksikkö- tai aluekohtaisena esim. tiimipalaverissa, aamupäivä- tai iltapäiväkoulutuksena tai kouluttaja voi osallistua yksikön kehittämispäivään.
Koulutukselliset tilaisuudet on mahdollista pitää myös seurakunnan tiloissa. Katsomuskasvatukseen liittyvissä koulutustarpeissa voit olla yhteydessä sähköpostitse anne.ryyppo-prami@evl.fi.
Palaa otsikoihin
3. KORI Uskonnollinen tilaisuus
Joulu- ja pääsiäiskirkot
- Varhaiskasvatuksen ryhmiä kutsutaan joulu- ja pääsiäiskirkkoihin Tampereen eri seurakuntien alueille sekä Lasten katedraaliin Finlaysonin kirkkoon. Kutsu ilmoittautumisohjeineen lähetetään yksikön yhteyshenkilölle.
- Toiveena on, että kirkkohetkien suunnittelu ja toteutus tapahtuisi yhteistyössä.
- Kirkkohetket ovat vuorovaikutteisia. Juhlapyhän teema ja raamatunkertomus kerrotaan ja toteutetaan lapsen ikäkaudet huomioiden.
- 3. korin uskonnolliset tilaisuudet, löytyvät ajankohtien mukaan erilliseltä sivulta.
4. KORI Kasvu ja hyvinvointi
Yhteistyö kriisitilanteissa
- Surun tai muun kriisin kohdatessa etsitään yhdessä keinoja mm. surun ja pelon käsittelyyn työyhteisössä tai lapsiryhmässä. Tiedustelut ja varaukset alueen varhaiskasvatuksen ohjaajalta. Puhelinnumerot ja sähköpostiosoitteet löydät täältä.
Kirjasto ja materiaalipalvelu
Seurakuntien kirjastosta ja materiaalipalvelusta voi lainata:- Kirjoja
- Äänitteitä
- Roolivaatteita
- Erilaisia esineitä, kuten muiden uskontojen esineistöä, pehmoeläimiä, esimerkiksi isot kirahvi ja leijona sekä pastorinallet
Taidepolku varhaiskasvatuksen ryhmille kirkkotilassa
Tämä taidekasvatusmuoto on katsomuskasvatuksen mukaista ja yleissivistävää. Se kuuluu kumppanuuden koriin 1 eli sopii kaikille ryhmän lapsille. Siinä tuetaan lapsen kulttuuri-identiteetin rakentumista hyödyntäen kokemuksellisuutta ja moniaistisuutta. Ideana on kutsua ryhmä tutustumaan kirkkotilaan ja musiikin siivittämänä, tilan tutkimisen jälkeen, tehdään näkemästään taidetta. Lopulta kaikkien ryhmien taideteokset muodostavat taidenäyttelyn, jota ryhmät tai vaikka perhe käyvät katsomassa.
Syksyllä 2024 Tampereen varhaiskasvatuksen väkeä on osallistunut tähän projektiin ja taidenäyttely on avoinna 23.–30.10. 2024 klo 11–17 Finlaysonin kirkossa.
Taidenäyttelyn kantavana teemana on ”valon värit”, joita kaipaamme pimenevän syksyn alkaessa. Myös elämässä meistä jokainen tarvitsee värejä ja valoa.
Lisätietoja projektista: mari sunell@evl.fi
Maailmanpyörässä-lastenrunokilpailu
Kustannusosakeyhtiö Teos ja Suomen evankelis-luterilainen kirkko järjestivät yhteisen lastenrunokilpailun, joka alkoi 1. helmikuuta ja päättyi 31. toukokuuta 2021. Kilpailuun saapui 749 runoa.
Runojen ja lorujen toivottiin käsittelevän erilaisia katsomuksia ja kulttuureja, sitä miten ne voivat kohdata lapsen elämysmaailmassa −leikillisyyttä, monikielisyyttä ja moniäänisyyttä, joka syntyy, kun kohtaa toisen tai kun saa kertoa itsestään toiselle.
Minä olen apinanleipäpuu,
minä olen vanhempi kuin iki-ikivanha!
Minä olen baobapuu, pullopuu
elämänpuu, minä olen ylösalaisinpuu,
minun oksat sojottaa ylös,
ne oksat, ne juuret sojottaa
ylösalaisinpuulla ylös!
Minä se kerään vettä,
minä se vasta kerään vettä,
kerään runkooni vettä,
rankan sadekauden kerään
runkooni vettä, monta
taivaallista vettä.
Minä olen läpimitaltani
seitsemän metriä,
minä olen sisältä ontto,
minussa voi asua,
minussa voi leikkiä,
minussa voi nauraa
seitsemän lasta,
minussa on kahvila!
Minä olen apinanleipäpuu,
ylösalaisinpuu, elämänpuu,
sitkeyspuu, selviydyn
vaikka tulipalosta!
Heikki Niska
Maailmanpyörässä-lastenrunokilpailun lasten suosikkiruno.
Runon valitsivat Eestinmäen päiväkodin lapset, Porvoosta