Kaski lasta ja aikuinen leikkivät ja he ovat tehneet käsistään kiikart silmiinsä.

Yhteistyö katsomuskasvatuksessa

Suomalaisen varhaiskasvatuksen katsomuskasvatuksen tehtävät ovat sivistyksellisiä, kulttuurisia ja ihmisenä kasvamiseen liittyviä. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet normatiivisena asiakirjana nostaa katsomusten roolin näkyväksi ja yhteisen tutustumisen kohteeksi.
Ole yhteydessä niin suunnitellaan ja ideoidaan yhdessä teeman, tavoitteen tai tarpeen mukainen toiminta. Kaikissa tilanteissa voit olla yhteydessä varhaiskasvatuksen ohjaajiin, yhteystiedot löydät täältä.

Mahdollisia yhteistyön teemoja:

  • Leikkipäivä
  • Yhteisymmärrysviikko
  • Lapsen oikeuksien päivä

Seurakunta varhaiskasvatuksen, koulun ja oppilaitoksen kumppanina



Koreihin liittyvät periaatteet perustuvat Opetushallituksen päivitettyihin ohjeisiin.  Pääsiäisen ja joulun ajan Tampereen kaupungin varhaiskasvatukselle tarkoitetut kirkot, joihin kutsumme kuuluvat Koriin 3, uskonnolliset tilaisuudet.    



Palaa otsikoihin

Varaa satu- ja runohetki yksikköösi

Tärkeiden asioiden matkalaukku – katsomuskasvatuksellinen satu- ja runohetki on varattavissa varhaiskasvatuksen yksiköihin syksyn 2025 aikana! Kyseessä on katsomuskasvatuksellinen ja osallistava satu- ja runohetki, joka toteutetaan paikan päällä lasten omassa ryhmässä.

Noin 30 minuutin mittainen satu- ja runohetki, joka pohjautuu Maailmanpyörässä-runokokoelmaan on suunnattu eskariryhmille sekä 3–5-vuotiaille lapsille.

Runohetken aikana lapset saavat eläytyä runojen maailmaan yhdessä ohjaajan kanssa. Runoja elävöitetään matkalaukusta löytyvien esineiden ihmettelyllä, pienillä soitinäänillä sekä osallistavilla ja toiminnallisilla elementeillä, jotka tuovat runojen teemoja lähemmäs lapsen kokemusmaailmaa.

Luettavat runot:

  • Lentävä matto
  • Minne mennään
  • Mitä tarkoittaa pyhä
  • Samasta taikinasta
  • Kuule, joskus on hyvä olla hiljaa
  • Tärkeiden asioiden matkalaukku

Hetki tukee varhaiskasvatussuunnitelman kulttuuri-, kieli- ja katsomustietoisen kasvatuksen tavoitteita. Se kutsuu pysähtymään tärkeiden asioiden äärelle yhteisöllisesti ja lasten osallisuutta tukevalla tavalla. 

Ehkäpä matkalaukku pysähtyy seuraavaksi teidän yksikköönne – nähdään runojen äärellä!

Varaukset ja lisätiedot:
Anne Ryyppö-Prami anne.ryyppo-prami@evl.fi p.  050 5744 923


Palaa otsikoihin

1. KORI: Kasvatus opetus

Sopii kaikille. Toiminta on uskonnollisesti ja katsomuksellisesti sitoutumatonta. Aiheet suunnitellaan yhdessä ja ne perustuvat varhaiskasvatussuunnitelmaan. 

Esimerkiksi:

Kirkkorakennukset oppimisympäristönä

Kirkot ovat taide- ja kulttuurihistoriallisesti merkittäviä tutustumiskohteita. Tutustumista voidaan tehdä monella eri tavoilla ja aisteja käyttäen, esimerkiksi:
  • Katsella kirkossa näkyvää taidetta ja esineistöä
  • Kuunnella kirkonkelloja ja urkumusiikkia
  • Liittää mukaan valokuvaamista, videointia, piirtämistä tai maalaamista
  • Nimetä kirkon eri osia ja ammatteja
  • Tutustuminen onnistuu mihin tahansa Tampereen kirkoista
Lapsiryhmä tutustumassa Viinikan kirkon alttarin edustalla.
Lapsiryhmä tutustumassa Viinikan kirkkoon. Kuva: Minna Kaihlanen
Hautausmailla ovat läsnä historia, kulttuuri ja perinteet. Näihin teemoihin tutustuminen tapahtuu osallisuuden kautta. Pyhäinpäivä teemana on luonnollinen ajankohta tutustumiskäynnille.
  • Muistomerkit
  • Kynttilöiden sytytys
  • Mahdollinen musiikkituokio kappelissa

Tietoa ja koulutusta

Seurakunnasta työntekijä voi tulla vierailulle kertomaan työstään, ammatistaan, luterilaisesta uskonnosta ja sen sisällöistä, tavoista ja perinteistä.

Tarjoamme myös tietoa ja työvälineitä henkilöstön ja yksikön katsomuskasvatuksen kehittämiseen ja yhteiseen pohdintaan. Koulutusta ja teemoista keskustelua voidaan toteuttaa yksikön tarpeiden mukaan joko tiimi-, yksikkö- tai aluekohtaisena esim. tiimipalaverissa, aamupäivä- tai iltapäiväkoulutuksena tai kouluttaja voi osallistua yksikön kehittämispäivään.

Koulutukselliset tilaisuudet on mahdollista pitää myös seurakunnan tiloissa. Katsomuskasvatukseen liittyvissä koulutustarpeissa voit olla yhteydessä sähköpostitse anne.ryyppo-prami@evl.fi.

Palaa otsikoihin

2. KORI: Yhteiset juhlat

Kyseessä on varhaiskasvatuksen oma yhteinen juhla, johon kaikkien on voitava osallistua.
Katsomusyhteisön sitoutumaton tervehdys tai uskontoon viittaava juhlaperinne ei tee tilaisuudesta uskonnollista.

Esimerkkinä: Lukuvuoden juhlia; itsenäisyyspäivä-, joulu-, kevätjuhlat.
  • uskontoon viittaavat juhlatraditiot ovat osa suomalaista kulttuuria
  • voi sisältää yksittäisen virren
  • seurakunnan edustaja lähinnä kutsuvieraana

Palaa otsikoihin

3. KORI: Uskonnolliset tilaisuudet

Uskonnollinen tilaisuus sisältää uskonnon harjoittamista, kuten siunauksen ja rukouksen. Tilaisuudesta tarvitaan lyhyt sisältökuvaus, jotta varhaiskasvatuksessa voidaan uskonnoton vaihtoehto.

 Joulu- ja pääsiäiskirkot

  • Varhaiskasvatuksen ryhmiä kutsutaan joulu- ja pääsiäiskirkkoihin Tampereen eri seurakuntien alueille sekä Lasten katedraaliin Finlaysonin kirkkoon. Kutsu ilmoittautumisohjeineen lähetetään yksikön yhteyshenkilölle.
  • Toiveena on, että kirkkohetkien suunnittelu ja toteutus tapahtuisi yhteistyössä.
  • Kirkkohetket ovat vuorovaikutteisia. Juhlapyhän teema ja raamatunkertomus kerrotaan ja toteutetaan lapsen ikäkaudet huomioiden.
3. korin uskonnolliset tilaisuudet löytyvät täältä 

Palaa otsikoihin

4. KORI: Hyvinvoinnin tuki

Hyvinvoinnin tuki on ennaltaehkäisevää, yhteisöllistä ja avointa kaikille. Se on uskonnollisesti ja katsomuksellisesti sitoutumatonta. Tukea voidaan kohdentaa myös henkilöstön työhyvinvointiin. 

Esimerkiksi: Yhteistyö suru- ja kriisitilanteissa

  • Surun tai muun kriisin kohdatessa etsitään yhdessä keinoja mm. surun ja pelon käsittelyyn työyhteisössä tai lapsiryhmässä. Tiedustelut ja varaukset alueen varhaiskasvatuksen ohjaajalta. Puhelinnumerot ja sähköpostiosoitteet löydät täältä.

Kirjasto ja materiaalipalvelu

Seurakuntien kirjastosta ja materiaalipalvelusta voi lainata:
  • Kirjoja
  • Äänitteitä
  • Roolivaatteita
  • Erilaisia esineitä, kuten muiden uskontojen esineistöä, pehmoeläimiä, esimerkiksi isot kirahvi ja leijona sekä pastorinallet
Kirjastoon voit olla yhteydessä puhelimitse 03 2190281 tai sähköpostitse materiaalipalvelu@evl.fi. Tarkistathan kirjaston aukioloajan täältä.

Palaa otsikoihin

Taidepolku varhaiskasvatuksen ryhmille kirkkotilassa

Tämä taidekasvatusmuoto on katsomuskasvatuksen mukaista ja yleissivistävää. Se kuuluu kumppanuuden koriin 1 eli sopii kaikille ryhmän lapsille. Siinä tuetaan lapsen kulttuuri-identiteetin rakentumista hyödyntäen kokemuksellisuutta ja moniaistisuutta. Ideana on kutsua ryhmä tutustumaan kirkkotilaan ja musiikin siivittämänä, tilan tutkimisen jälkeen, tehdään näkemästään taidetta. Lopulta kaikkien ryhmien taideteokset muodostavat taidenäyttelyn, jota ryhmät tai vaikka perhe käyvät katsomassa.

Seuraavan kerran tarjolla syksyllä 2026 Finlaysonin kirkossa. 

Lisätietoja projektista: mari sunell@evl.fi


Finlaysonin kirkon alttarikaiteessa lasten tekemiä värikkäitäi maalauksia.
Finlaysonin kirkko täyttyy viikoksi lasten tekemistä taideteoksista. Kuva:Tuula Vartiainen


Palaa otsikoihin

Maailmanpyörässä runokirja

Runot ja lorut käsittelevät erilaisia katsomuksia ja kulttuureja. Runot sisältävät leikillisyyttä, monikielisyyttä ja moniäänisyyttä. 

Kuuntele runo alta.

Runo tekstimuodossa löytyy alempaa.


Apinanleipäpuulaulu

Minä olen apinanleipäpuu,
minä olen vanhempi kuin iki-ikivanha!
Minä olen baobapuu, pullopuu
elämänpuu, minä olen ylösalaisinpuu,
minun oksat sojottaa ylös,
ne oksat, ne juuret sojottaa
ylösalaisinpuulla ylös!
Minä se kerään vettä,
minä se vasta kerään vettä,
kerään runkooni vettä,
rankan sadekauden kerään
runkooni vettä, monta
taivaallista vettä.
Minä olen läpimitaltani
seitsemän metriä,
minä olen sisältä ontto,
minussa voi asua,
minussa voi leikkiä,
minussa voi nauraa
seitsemän lasta,
minussa on kahvila!
Minä olen apinanleipäpuu,
ylösalaisinpuu, elämänpuu,
sitkeyspuu, selviydyn
vaikka tulipalosta!

Heikki Niska
Maailmanpyörässä-lastenrunokilpailun lasten suosikkiruno.
Runon valitsivat Eestinmäen päiväkodin lapset, Porvoosta

Palaa otsikoihin

Yhteistyö varhaiskasvatuksessa videot