Kotien muuttunut uskontokasvatus näkyy rippikouluissa
Noin seitsemänkymmentä prosenttia ikäluokasta osallistuu vuosittain rippikouluun, mutta yhä harvempi heistä kuuluu valmiiksi kirkkoon. Näin ollen yhä useampi nuori saa kasteen vasta rippikoulun aikana.
Nuoren ei kuitenkaan tarvitse olla kastettu edes vielä rippileirin alkaessa, vaan kasteen voi saada vasta leirin aikana. Rippikoulun voi myös käydä, vaikka ei haluaisi tulla kastetuksi tai konfirmoiduksi lainkaan.
— Nuori voi aidosti rippikoulunsa aikana miettiä, haluaako hän liittyä kirkkoon vai ei, Mörttinen sanoo.
Seurakuntapastori Tiina Mononen palasi hiljattain Tampereen Tuomiokirkkoseurakunnan kesäleiriltä, jossa kaksi 27:stä nuoresta sai kasteensa leirin aikana.
Mononen arvioi, että syynä rippikoulun aikana kasteelle tulevien määrän kasvuun liittyy kotien uskontokasvatukseen.
Yhä useampi vanhempi haluaa jättää päätöksen kirkkoon kuulumisesta lapselle itselleen, eikä lasta siksi kasteta vauvana. Lapsi voi rippikouluikään tullessaan itse päättää, haluaako hän tulla kastetuksi ja liittyä kirkon jäseneksi.
Liikkeelle perusasioista
Kastettujen määrässä tapahtunut muutos näkyy myös rippikoulun opetuksellisissa sisällöissä.
Opetuksessa lähdetään liikkeelle kristinuskon perusasioista. Ne ovat yhä useammalle nuorelle vieraita, sillä kastamattomat nuoret eivät ole osallistuneet koulussa uskonnonopetukseen.
Toisaalta itse rippikoulun käymisestä päättäneiden motivaatio rippikoulua kohtaan on usein korkealla, ja he suhtautuvat rippikouluun erityisen myönteisesti.
— Näiden nuorten kiinnostus on erityisen vahvaa, sillä he ovat itse tehneet päätöksen kastetuksi tulemisesta ja rippileirille osallistumisesta, Tiina Mononen kertoo.
Tampereen seurakunnissa on tänä vuonna kaikkiaan liki viisikymmentä rippikouluryhmää. Yhteensä vuoden 2025 rippikouluihin on ilmoittautunut reilut 1600 nuorta, mikä on seitsemänkymmentä prosenttia ikäluokasta. Kesän konfirmaatiot jatkuvat aina koulujen alkuun saakka.
Teksti: Aino Koli
