Nainen lukee Viinikan Hiljaisen polun ohjekylttiä. Taustalla on vehreä keväinen puisto.

Hiljainen polku Viinikassa

Hiljainen polku on Tampereen ensimmäinen kaupunginosareitti, jonka aiheena on hiljaisuus. Reittiä vaeltaessasi voit kuulostella sisäistä maailmaasi ja nauttia Viinikan puutarhakaupunginosan puistoista ja puistikoista.

Hiljainen polku vie Viinikan kirkolta Viinikanpuistoon, jossa on hiljaisuuden ajatuksiin johdattavia tauluja. Kulje puistossa pysähdellen. Taulujen kuvat ja ajatukset ehkä auttavat sinua omaan hiljaisuuteesi.

Pidemmälle kahden kilometrin reitille pääset jatkamalla matkaasi Viinikanpuistosta Lampipuistoon, Iidesjärven rantapolulle, Etu-Viinikkaan ja takaisin kirkolle.

Reitillä voit pysähtyä pohtimaan hiljaisuuden ajatuksia polun karttaan (linkki alla) merkityillä paikoilla.

Viinikka on Tampereen ensimmäinen suunniteltu esikaupunki, jolla haluttiin lievittää työväestön asuntopulaa.

Viinikan talot on rakennettu 1910-luvun lopulta alkaen ja enimmäkseen 1920-luvulla. Viinikka on säilynyt arkkitehtonisesti yhtenäisenä, ja se on nykyisin valtakunnallisesti arvokas kulttuuriympäristö.

Pieneen kaupunginosaan myös mahtuu hämmästyttävästi kymmenkunta puistoa tai puistikkoa sekä Iidesjärven ja Pahalammen ranta-alueita.

HiljainenPolku Viinikka (pdf) (8.1 MB)