Pappi ja nuori nainen seisovat Kalevankankaan hautausmaalla ja hymyilevät kameralle.

Tukea matkallasi

Me haluamme tukea ja auttaa sinua. Kun kaipaat apua pohtiessasi hyvän elämän tavoitteita tai hakiessasi vastauksia hengelliseen etsintääsi, voit keskustella seurakunnan työntekijän tai koulutetun vapaaehtoistyöntekijän kanssa luottamuksellisesti kaikista mieltä askarruttavista elämän ja uskon kysymyksistä. Hänelle voit uskoa kaikki kivut, pelot, huolet, syyllisyyden ja häpeän. Hengellisistä asioista ei puhuta, jos et halua.

Sielunhoidollinen keskustelu

Seurakunnan työntekijän tekemä sielunhoito eroaa terapiasta Jumala-suhteen vuoksi. Sielunhoidollisen keskustelun erityispiirre on kosketus pyhään, Jumalan salattuun ja armahtavaan läsnäoloon.

Sielunhoitaja voi parhaimmillaan toimia Jumalan rakkauden välikappaleena hädässä olevalle ihmiselle. Rippi ja rukous voivat sisältyä sielunhoidolliseen kohtaamiseen.

Sielunhoidollinen yhteys voi syntyä kahden ihmisen välille ajasta ja paikasta riippumatta. Arjen sielunhoitoa on kaikenlainen kohtaaminen ihmisten kesken. Hyvät naapurisuhteet, ystävän vierailu tai kävelylenkki kaverin kanssa hoitavat sieluamme ja auttavat jaksamaan.

• Pappien puhelinpäivystys: päivystävän papin saa kiinni arkisin kello 13-15 numerosta 040 804 8005.
  • Päivystävä pappi: Tampereen seurakuntien pappi tai diakoni on tavattavissa Aleksanterin kirkossa maanantaisin ja torstaisin klo 16-18.
  • Rippi: Kokiessasi tarvitsevasi rippiä voit kääntyä kenen tahansa papin puoleen. Pappien yhteystiedot löytyvät yhteystiedot-linkin takaa.
  • Sielunhoito sairaalassa: ovat potilaita, omaisia ja sairaaloiden henkilökuntaa varten.
  • Seurakuntien työntekijät: Voit käydä sielunhoidollisia keskusteluja seurakuntien työntekijän tai koulutetun vapaaehtoistyöntekijän kanssa. Oman seurakuntasi työntekijöiden yhteystiedot löytyvät seurakuntien sivuilta.
  • Tuomasmessun rippi-isä ja -äiti -ovat tavattavissa tuntia ennen messun alkua Aleksanterin kirkossa. Messuajat löytyvät osoitteesta www.tampereentuomasmessu.fi
  • Avoin kirkko: Aleksanterin kirkon tiloissa toimiva Avoin kirkko on avoinna arkisin kello 12-18. Kirkkoon voi poiketa hiljentymään tai keskustella päivystävien vapaaehtoisten kanssa.