Puutarha, jonka läpi kulkee mukulakivipolku.

Perheasiain neuvottelukeskuksen palvelut ammattilaisille

Perheasiain neuvottelukeskuksen henkilökuntaan kuuluu palveluohjaaja, johtaja ja perheneuvojia. Perheneuvojan virkaan valitulla henkilöllä on ylempi korkeakoulututkinto. Ottamalla viran vastaan hän sitoutuu erikoistumaan perheneuvojan tehtävään kouluttautumalla (perheneuvojan erityiskoulutus 60 op).

Työnohjaajina toimivilta perheneuvojilta edellytetään kirkon työnohjaajakoulutus tai muu Suomen työnohjaajat ry:n hyväksymä koulutus. Monilla perheneuvojista on psykoterapeutin tutkinto. Pitkien koulutuksien lisäksi perheneuvojat ylläpitävät ammattitaitoaan lyhyiden täydennyskoulutuksien sekä oman työnohjauksen avulla.

Perheasiain neuvottelukeskukset muodostavat koko maan kattavan valtakunnallisen verkoston. Kirkollinen perheneuvontatyö sai alkunsa Tampereelta 1944, monien perhetilanteiden kriisiydyttyä sotavuosien aikana.

Ammattilaispalvelut

Työnohjaus- ja konsultaatiopalvelut

Työnohjaus tarjoaa ohjattavalle mahdollisuuden tutkia omaa suhdettaan työhön. Ohjattava voi tarkastella työhön liittyviä kysymyksiä, omia ajatuksiaan ja tunteitaan yhdessä työnohjaajan kanssa, ja näin oppia kokemuksistaan. Työnohjaus toimii ammatillisen kehittymisen tukena ohjattavan henkilökohtaisten tarpeiden mukaisesti. Työnohjauksesta ohjattava voi saada apua esimerkiksi taitojen syventämiseen, omaan jaksamiseen tai ammatillisen identiteetin selkiintymiseen.

Työnohjaus on prosessimuotoista työskentelyä, joka toteutuu henkilökohtaisena ohjauksena tai ryhmässä. Työnohjauksesta tehdään sopimus, jossa sovitaan tapauskohtaisesti työnohjauksen kesto, tiheys ja toteuttamistapa.

Konsultaatio tarjoaa vastauksen ajankohtaiseen ja rajattuun työhön liittyvään ongelmaan. Konsultaatioapua voi hakea yksittäisiin asiakastilanteisiin tai organisaatiotason kysymysten ratkaisemiseen. Konsultaatio on lyhytkestoista.

Työnohjaus- ja konsultaatiopalvelut ovat pääsääntöisesti maksullisia. Tarkempiin tiedusteluihin vastaa Perheasiain neuvottelukeskuksen johtaja Timo Tavast.

Mitä työnohjaus on ja miten siihen hakeudutaan? | Tampereen hiippakunta

Koulutuspalvelut

Koulutamme erityisesti perheneuvonnan erityisalaan liittyvistä teemoista: parisuhteet, vanhemmuus, seksuaalisuus, vuorovaikutus ja erokysymykset. Koulutuksien aiheet voivat liittyä myös riippuvuuksiin ja muihin psykososiaalisiin kysymyksiin.

Koulutukset ja luennot toteutetaan yhteistyössä Pirkanmaan hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien toimijoiden kanssa.

Yhteistyö voi olla luennon tai vierailukäynnin tilaamista Perheasiain neuvottelukeskukselta. Se voi myös olla laajemman koulutuskokonaisuuden suunnittelua ja toteutusta yhdessä työntekijöidemme kanssa.

Koulutusten rakentamisessa hyödynnetään tiimin kirjallisuus-, taide- ja terapeuttista osaamista sekä toiminnallisia ja vakauttavia menetelmiä. Valmiita koulutuskokonaisuuksia on myös tilattavissa.

Lapset puheeksi -menetelmäkoulutus antaa pätevyyden toteuttaa itsenäisesti Lapset puheeksi -keskustelua ja -neuvonpitoa. Koulutukseen hakeutuminen edellyttää sosiaali-, terveys- tai kasvatusalan tutkintoa tai opintoja kyseisillä aloilla.

Hyvä arki lapselle -koulutus on suunnattu järjestöissä ja seurakunnassa toimiville vapaaehtoisille. Koulutus perustuu Lapset puheeksi -lähestymistapaan.

Koulutuksia koskeviin tiedusteluihin vastaa Perheasiain neuvottelukeskuksen johtaja Timo Tavast ja Lapset puheeksi -koulutuksien osalta Mirka Virtanen.

Verkostoyhteistyö

Parisuhteen ja perheen tukeminen on Perheasiain neuvottelukeskuksien ydintehtävä. Tampereen Perheasiain neuvottelukeskus on osa Pirkanmaan perhekeskusta, joka kokoaa yhteen alueen hyvinvointialueet, kunnat, Kela, järjestöt ja seurakunnat.

Perhekeskus tarjoaa perheille monenlaisia palveluita hyvinvoinnin vahvistamisesta vaativan tason tukeen. Lisää tietoa löytyy Pirkanmaan perhekeskus ja Digiperhe sivuilta.

Asiakkaaksi voi hakeutua minkä tahansa suhdekysymyksen kanssa, yksin, parina tai ryhmässä. Perheasiain neuvottelukeskuksissa huomioidaan perheiden moninaisuus ja asiakkaiden elämänkatsomukset.

Tarkempiin yhteistyötä koskeviin tiedusteluihin vastaa Perheasiain neuvottelukeskuksen johtaja Timo Tavast. Minun tiimini -verkostotyön ja Lapset puheeksi -työn yhteyshenkilö on Mirka Virtanen.

Ammattilaisten verkostot perhekeskuksessa

Perheasiain neuvottelukeskuksen työntekijät ovat mukana pirkanmaalaisissa ammattilaisverkostoissa, kuten:

• Pirkanmaan parisuhdeverkosto
  • Pirkanmaan eroverkosto
  • Pirkanmaan perheasioiden sovittelijoiden verkosto
  • Vaikeat erot -kehittämisryhmä

Yhteistyö paikallisseurakuntien kanssa

Tampereen seurakuntayhtymä ja pirkanmaalaiset seurakunnat, jotka ovat tehneet sopimuksen Perheasiain neuvottelukeskuksen kanssa, ylläpitävät keskuksemme toimintaa. Sopimusseurakuntia on lähes koko Pirkanmaan alueelta.

Parisuhdetyön verkosto on avoin sopimusseurakuntien työntekijöille, jotka vastaavat parisuhdetyöstä. Verkosto tarjoaa koulutusta, konsultaatioita, työnohjausta ja palveluohjausta.

Muu perhetyön tuki. Perheasiain neuvottelukeskus tukee seurakuntien työntekijöitä, jotka toteuttavat Perhepolku-toimintamallia yhteistyössä alueen muiden toimijoiden kanssa. Seurakuntien työntekijät pitävät esimerkiksi neuvoloissa perhevalmennuksia ensimmäistä lastaan odottaville. Perhepolku-toimintamallin tavoitteena on vahvistaa perheiden hyvinvointia tukemalla vanhempien voimavaraisuutta ja itsemyötätuntoa.