Usein kysyttyä kirkon perheneuvonnasta

Usein kysytyt kysymykset -osiosta löydät vastauksia perheneuvonnasta, sen palveluista ja käytännön järjestelyistä. Toivomme, että nämä tiedot auttavat sinua pohdinnoissasi ja ohjaavat tarvittaessa ottamaan meihin yhteyttä.

UKK – usein kysytyt kysymykset

Yleiset kysymykset

Kenelle kirkon perheneuvonta on tarkoitettu?

Perheneuvontaan voi tulla yksin, kumppanin, kumppanien tai perheenjäsenten kanssa. Meille ovat tervetulleita niin sinkut kuin erilaisissa suhdemuodoissa elävät.

Voinko tulla yksin?

Voit tulla yksin – olet sitten pari- tai monisuhteessa tai perheetön. Yhdessä voimme pohtia suhde- ja elämänkysymyksiä. Monesti meille tullaankin ensin yksin, ja vasta myöhemmin voi kumppani(t) tulla mukaan tapaamisiin.

Onko todellakin niin, etten joudu maksamaan tästä palvelusta?

Kyllä asia on juuri näin. Kirkon perheneuvonnan terapiapalvelut ovat asiakkaalle aina maksuttomia. Palvelumme kustantaa asiakkaan oman alueen seurakunta.

En kuulu kirkkoon. Voinko silti tulla asiakkaaksi?

Voit. Perheneuvonta on osa kirkon diakonista palvelua, eikä avunhakijan tarvitse kuulua kirkkoon.

Monikulttuurisuus ja kieli

Kumppanini kuuluu toiseen uskontokuntaan, voimmeko tulla perheneuvonnan pariterapiaan? Onko teillä osaamista monikulttuurisista perheistä?

Kyllä voitte. Meillä on osaamista monikulttuurisesta työskentelystä. On hyvä, jos mainitsette tästä tarpeesta ottaessanne yhteyttä.

Millä kielillä palvelua voi saada? Onko tulkkausmahdollisuutta?

Tarjoamme palvelua suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, venäjäksi ja espanjaksi. Tulkkipalveluita emme valitettavasti tarjoa, mutta itse hankittu tulkki voi osallistua tapaamiseen.

Perhe ja lapset

Voinko ottaa lapseni mukaan?

Sylilapset voivat olla tapaamisessa mukana, ja isommat voivat odottaa tapaamisen ajan odotustiloissamme.

Onko teillä lastenhoitomahdollisuus käyntien ajaksi?

Valitettavasti meillä ei ole järjestettyä lastenhoitoa. Tampereella voit kysyä apua Tampereen seurakuntien Pikku-Helpistä: Tukea lapsiperheille.

Voinko tulla vanhan isäni kanssa? Voinko tulla aikuisten lasteni kanssa?

Kyllä voit. Autamme kaikissa lähisuhteisiin liittyvissä pulmissa.

Voimmeko tulla perheenä?

Meille saa tulla perheenä, ja meillä on perheterapeuttista osaamista. Usein tällöin mukana on kaksi perheneuvojaa.

Ajanvaraus ja tapaamiset

Jos otan yhteyttä, pääsenkö tapaamiseen heti vai joudunko jonottamaan pitkään?

Ikävä kyllä jonotusaika voi vaihdella parista viikosta useisiin kuukausiin. Nuorille aikuisille ja pikkulapsiperheille pyrimme tarjoamaan nopeammin aikoja lyhytterapeuttisiin työskentelyihin. Myös joustavuus tapaamisaikojen suhteen vaikuttaa jonotusaikaan.

Miten perheneuvontaan ilmoittaudutaan?

Voit soittaa arkisin klo 9–11, puh. 040 804 8100, tai ottaa yhteyttä lomakkeella, jonka löydät etusivulta: Perheneuvonta.

Voinko tulla suoraan ovelle?

Meille voi tulla asiakkaaksi ainoastaan ilmoittautumalla ja jonotuksen kautta. Emme tarjoa päivystävää keskusteluapua.

Voiko teille tulla iltaisin tai viikonloppuisin?

Pääsääntöisesti vastaanottoajat ovat arkisin klo 8–16 välillä.

Kuinka monta kertaa teillä voi käydä? Kuinka kauan työskentely kestää?

Tapaamisten määrä vaihtelee. Keskimäärin tapaamisia on 5–10 kertaa.

Kuinka pitkiä vastaanotot ovat?

Yksilötapaamiset kestävät 45–60 minuuttia, ja pari- tai perhetapaamiset 60–90 minuuttia.

Onko etätapaamiset mahdollisia?

Kyllä, etätyöskentely on mahdollista. Toive etätapaamisesta kannattaa kertoa jo yhteydenottovaiheessa. Etätyöskentely tapahtuu videopuheluna Teamsin tai Signalin kautta, tai puhelimitse.

Palvelut ja käytännöt

Voiko teiltä saada lyhytkestoista terapiaa tai kertaluontoista neuvontaa?

Kyllä, osa työskentelyistä on lyhyempiä. Tilanne arvioidaan palveluohjaajan ja työntekijöiden kanssa.

Voinko valita työntekijän?

Työntekijä valitaan sen perusteella, kenellä on tilaa uusille asiakkaille ja kuka soveltuu parhaiten osaamisensa perusteella. Toiveita voi esittää, mutta niiden toteutuminen ei ole taattua.

Mihin keskustelut tallennetaan? Kirjataanko tietojani Kantaan?

Keskustelut eivät tallennu Kantaan. Perheneuvojat voivat tehdä omia muistiinpanoja, mutta ne hävitetään asiakkuuden päättyessä.

Saako teiltä käyntitodistuksen työnantajalle?

Kyllä, pyydettäessä annamme käyntitodistuksen, jossa on mainittu ainoastaan käyntipäivät.

Minun pitää peruuttaa aika, miten sen teen?

Ota yhteyttä omaan työntekijääsi tai soita palveluohjaajalle ma-pe klo 9–11, p. 040 804 8100.

Mihin voin antaa palautetta?

Palautetta voi antaa suoraan työntekijälle tai olla yhteydessä palveluohjaajaan tai perheneuvonnan johtajaan.

Vertaisryhmät ja työntekijät

Millaisia vertaisryhmiä teillä on?

Vertaisryhmiä kootaan asiakastarpeiden mukaan. Tarvittaessa ohjaamme ryhmiin, joita järjestävät muut tahot.

Ketä työntekijät ovat? Mitä koulutuksia perheneuvojat ovat käyneet?

Perheneuvojan viran kelpoisuusvaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto ja kirkon perheneuvojan erikoistumiskoulutus (60 op). Perheneuvojat osallistuvat myös lisäkoulutuksiin, kuten pari- ja perheterapiakoulutuksiin.

Tarjoatteko terapiaa?

Antamamme apu on terapeuttista keskustelua. Emme tarjoa Kelan kuntoutuspsykoterapiaa.

Kirkon rooli ja työntekijän vaihto

Miten näkyy, että perheneuvonta on kirkon toimintaa?

Työntekijämme ovat suorittaneet sielunhoidon koulutuksen ja ovat valmiita keskustelemaan hengellisistä ja henkisistä kysymyksistä.

Mitä, jos työntekijä ei tunnu sopivalta?

Asiakkaalla on mahdollisuus vaihtaa työntekijää kerran. Vaihdon voi tehdä myös työntekijän aloitteesta.