Iloiset lapset makaavat nurmella ympyrässä ja katsovat taivasta käsillä muodostetuilla kiikareilla.

Lapsivaikutusten arviointi

Lapsivaikutusten arviointi eli LAVA on työkalu ja menetelmä, jolla toimintaa ja päätöksentekoa punnitaan lasten edun näkökulmasta. Lapsilla tarkoitetaan tässä yhteydessä kaikkia alle 18-vuotiaita.

Lapsen ja nuoren etu on ensisijainen

• Lähtökohtanamme on tehdä aina ensisijaisesti lapsen ja nuoren edun mukaisia ratkaisuja ja nostaa nämä myönteiset vaikutukset myös esiin, mutta toisinaan päätöksillämme on myös kielteisiä vaikutuksia lapsiin ja nuoriin.
  • Lapsivaikutusten arviointi onkin ensisijaisesti ajattelutapa ja prosessi – toki toissijaisesti myös tarkistuslista mutta ei ainakaan kumileimasin.
  • Kirkkojärjestys edellyttää ennakkoarviointia – ja tamperelainen järki ja sydän myös seurantaa jälkikäteen.
  • Arviointi on toki aina jossain määrin subjektiivista, mutta vähennämme mutua ja lisäämme arvioinnin neutraalisuutta, objektiivisuutta, yhtenäisyyttä, validiteettia ja reliabiliteettia yhteisellä linjauksella ja ohjeella.

Kirkkojärjestys 10 luku 4 § velvoittaa

•  Lapsen edun edistämiseksi kirkon viranomaisen on päätöksen valmistelussa arvioitava ja otettava huomioon sen vaikutukset lapsiin. Vaikutusten arvioinnin tekee se viranomainen, joka käsittelee asiaa ensimmäisenä. Lapsella tarkoitetaan alle 18-vuotiasta.

• kirkkojärjestys (657/2023) 10 luku 4 §

Vastuunjako on selkeä

• LAVA-vastuu on asian päättävällä tai esittelevällä viranhaltijalla.
  • Tampereen seurakunnat ja yhteiset tehtävät ovat valinneet kukin kaksi lapsiasiahenkilöä, joista toinen on luottamushenkilö ja toinen työntekijä. He ovat asiantuntijoita, joiden puoleen valmisteluja tekevät hallintoelinten esittelijät voivat kääntyä.
  • Lapsiasiahenkilöt muodostavat LAVA-seurantaryhmän, jonka tehtävänä on koordinoida, ohjeistaa ja kehittää sekä toiminnan että päätösten lapsivaikutusten arviointia seurakunnissa ja yksiköissä.
  • Tampereen seurakuntayhtymässä toimii nuorten vaikuttajaryhmä, jonka tavoitteena on lisätä nuorten osallistumis- ja vaikutusmahdollisuuksia seurakuntien ja yhtymän päätöksenteossa ja sen valmistelussa sekä seurakuntien toiminnan suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Toiminnalla tuodaan päättäjiä ja päätöksentekoa lähemmäksi nuoria. Ryhmä voi toimia kokemusasiantuntijana lapsivaikutusten arvioinnissa.

Lapsiasiahenkilöt eli LAVA-seurantaryhmä

Nuorten vaikuttajaryhmän edustaja
  • NN

Lapsivaikutusten arviointiohjeet hyväksytty

• Yhteinen kirkkoneuvosto on hyväksynyt Tampereen seurakuntien päätöksenteon lapsivaikutusten arvioinnin ohjeen "Ystävä sä lapsien" 24.3.2022.
  • Seurakuntaneuvostot ovat hyväksyneet ohjeen kokouksissaan 28.4.2022 ja 19.5.2022.
  • Yhteinen kirkkovaltuusto on merkinnyt LAVA-ohjeen tiedoksi 7.4.2022.

Kultainen lava -palkinto

LAVA-seurantaryhmä jakaa vuosittain joulukuussa kultaisen lavan
  • yksittäiselle päätökselle, jossa LAVA on tehty ja kirjattu esimerkillisellä tavalla
  • viranhaltijalle tai toimielimelle, joka on merkittävällä tavalla edistänyt lapsivaikutusten arviointia
Tee ehdotuksesi palkinnon saajasta seurantaryhmälle lokakuun loppuun mennessä alla olevalla lomakkeella.