Ympäristödiplomi

Tampereen seurakunnilla on kirkon ympäristödiplomi, joka myönnetään viideksi vuodeksi kerrallaan.
Ympäristödiplomin saamiseksi on täytettävä tietyt kriteerit. Tampereen seurakuntien nykyinen ympäristödiplomi on voimassa vuoden 2024 loppuun asti. Diplomi edellyttää, että seurakuntien johto, päättäjät ja työntekijät sitoutuvat seurakunnan asettamiin ympäristötavoitteisiin.

Kirkon ympäristödiplomi  on kirkon oma ympäristöasioiden hallintajärjestelmä.  Kirkon ympäristödiplomin saadakseen seurakunnalla täytyy muun muassa olla konkreettinen ja ajantasainen ympäristöohjelma, jonka pohjalta se kehittää toimintaansa yhä ympäristöystävällisemmäksi.

Ympäristödiplomia haettaessa tehdään ympäristökatselmuksia ja laaditaan ympäristö-ohjelma sekä tehdään diplomin edellyttäviä korjaustoimenpiteitä. Kirkon ympäristödiplomin myöntää Kirkkohallitus.
  • Ympäristödiplomi sisältää jatkuvan parantamisen idean eli uutta diplomia haettaessa seurakunnassa tulee asettaa uudet ympäristötavoitteet.
  • Ympäristödiplomin hakua ja ympäristöohjelman laatimista edeltää sisäisen ympäristökatselmuksen tekeminen.
  • Ympäristövastuun lisäksi Kirkon ympäristödiplomissa on huomioitu sosiaalisen vastuun piiriin kuuluvia asioita.
  • Tampereen seurakuntien ympäristötyötä ohjaa ja kehittää ympäristötoimikunta  ja ympäristötavoitteet on kirjattu yhteisen kirkkoneuvoston hyväksymään ympäristöohjelmaan.
  • Tampereen seurakunnat  teki ensimmäisen ympäristöohjelmansa jo 1990-luvun alussa. Ensimmäinen ympäristödiplomi on myönnetty vuonna 2002, ja diplomi on uusittu vuosina 2006, 2015 ja 2020.