Ympäristöohjelma

Tampereen seurakuntien ympäristötavoitteet on kirjattu ympäristöohjelmaan.  Ympäristöohjelma sisältää ympäristöasioiden hoitamiseen ja ilmastonmuutoksen torjumiseen liittyvät toimenpiteet, aikataulut ja vastuuhenkilöt.  Ympäristöohjelma on hyväksytty seurakuntayhtymän yhteisessä kirkkoneuvostossa tammikuussa 2023.

Tampereen seurakuntien ympäristöohjelma

Ympäristöohjelma2023-2025,pdf

Ympäristöohjelmassa on määritelty tavoitteet sille, miten ympäristöasioista huolehditaan ja kehitetään Tampereen seurakunnissa. Se on laatujärjestelmä ja työväline, jonka avulla kannustetaan seurakuntien johtoa, työntekijöitä ja seurakuntalaisia vastuulliseen, kohtuulliseen ja kiitolliseen elämään.

Ympäristöhjelma sisällytetään yhtymän toiminta- ja taloussuunnitelmaan ja ohjelman toteutumisesta raportoidaan vuosittain.

Ympäristöohjelman osiot

Ympäristöohjelma sisältää yhdeksän osiota, joissa on määritelty
minimikriteerit ja pisteytettävät paikalliset lisätoimet.
  1. Kirkon ympäristödiplomi
  2. Toiminta ja talous
  3. Ympäristökasvatus
  4. Jätehuolto ja kiertotalous
  5. Ruoka ja keittiöt
  6. Energia, kiinteistöt ja kiinteistöhoito
  7. Hautausmaat ja viheralueet
  8. Metsät ja muut luonnonalueet
  9. Liikenne

Ympäristökasvatussuunnitelma

Ympäristökasvatussuunnitelma on ympäristöohjelman toteutusta käytännössä.

Ympäristökasvatuksen päätavoite on laaja-alainen kaikkia ikäryhmiä koskettava luontosuhteen vahvistaminen ja luomakunnan varjelu. Se liittyy kaikkeen toimintaan: ruokatottumuksiin, hankintoihin, energian käyttöön, jätteen määrän vähentämiseen ja liikkumiseen.

Ympäristökasvatussuunnitelma