Kalevankankaan merkkihenkilöt ja puut kartalla

Kalevankankaan hautausmaasta on julkaistu karttamuotoinen verkkosivusto, joka on tehty Moro-lehden ja Tampereen seurakuntien yhteistyönä. Sivustolla on esitelty merkkihenkilöiden hautoja. Karttasivusto

Kalevankankaan hautausmaan voi tutustua Kalevankangas.fi-sivustolla.
Nainen tutkii Kalevankankaan hautausmaan karttasovellusta, jolla voi tutustua hautojen tarinoihin.
Kalevankangas-sovelluksen avulla löytää merkkihenkilöiden hautujen ja muistomerkkien sijainnit. Kuva Hannu Jukola
Kalevankankaan hautausmaa on kooltaan 17 hehtaaria,  ja se vihittiin käyttöön 1880, jolloin sitä kuvailtiin mäntymetsäiseksi ja kolkoksi alueeksi. Kymmenen vuotta myöhemmin hautausmaalla kerrotaan kasvaneen jo istutettuja lehmuksia, koivuja, pihlajia, tuomia ja kuusia.

Kalevankankaan hautausmaalle on haudattu useita Tampereella vaikuttaneita henkilöitä. Sivustolla on tietoja merkkihenkilöiden haudoista ja muistomerkeistä. Sovelluksen avulla löytää hautojen, rakennusten ja muistomerkkien sijainnit.

Myös kasvit kertovat historiaa

Puun lehvästön takaa näkyy runko, joka haarautuu viideksi vahvaksi oksaksi.
Heti Kalevankankaan hautausmaan pääportista sisään astuttaessa, käytävän molemmin puolin kasvaa puistolehmuksia. Kuva Tuula Vartiainen
Kalevankankaan hautausmaa on myös luontokohde, jossa on monipuolinen kasvillisuus.  Hautausmaan puihin ja kasveihin voi tutustua kalevankangas.fi-sivustolla.  Kalevankangas.fi-sivustolle on koottuna 48 kasvin tietopaketti. Myös lajinimikkeet ja latinankieliset nimet ovat näkyvillä.

Sivuston kautta voi löytää esimerkiksi käärmekuusen, ”surukoivun” siperianpihtan ja verivaahteran. Sivuilla esitellään myös hautausmaan lehtikuuset, tuijat ja lepät.

Kalevankankaalla on kesällä viikoittain ohjattuja hautausmaakierroksia.

Kalevankankaan hautausmaan merkkihenkilöiden haudat ja muut muistomerkit on koottuna myös Citynomadin sivuilla.  Sivuilla on latauslinkit eri puhelimille.

Hautahaku

Hautahaku on luotu helpottamaan mukana olevien seurakuntatalouksien hautausmaille haudattujen vainajien hautapaikkojen löytämistä. Hautahaussa on noin 810 000 hautapaikan tiedot.