Kasteen järjestäminen

Kaste on pienen ensimmäinen oma juhla. Ristiäiset suunnitellaan ja toteutetaan juuri teidän perheenne toiveiden mukaiseksi ja näköisiksi.

Omannäköiset ristiäiset

Ristiäiset on iloinen juhla, jonka keskipisteenä on pieni ihminen, eikä juhlan järjestämiseen ole virallista ohjekirjaa.

Kaste on lapsen juhla,  ja kastejuhla eteneekin vauvan ehdoilla, eikä haittaa, jos itku tai nälkä yllättää. Kastetoimitus voidaan myös hyvin keskeyttää hetkeksi, jos päivänsankari sitä vaatii.

Tavallisesti lapsi kastetaan alle kolmen kuukauden ikäisenä ja merkitään kasteen rekisteröitymisen yhteydessä väestötietojärjestelmään. Mikäli aikaraja syystä tai toisesta ei riitä kasteen järjestelyihin, ottakaa yhteyttä Tampereen aluekeskusrekisteriin, p. 03 2190 222.

Lapsellanne tulee olla ainakin yksi kummi, joka on evankelis-luterilaisen kirkon kastettu ja konfirmoitu jäsen. Kasteen todistajina ja lapsen luottoaikuisina voivat toimia myös kirkkoon kuulumattomat ystävät ja sukulaiset.

Juhlapaikan valinta

Lapsenne voidaan kastaa kotona, seurakunnan tiloissa tai vaikkapa mummolan puutarhassa.

Tampereen seurakunnat järjestää myös yhteisiä kastetapahtumia. Aamukaste on mukava, yhteisöllinen ja juhlallinen kastetapahtuma, johon voi tuoda pienen tai vähän isommankin lapsen kastettavaksi.

Kirkko tuo ristiäisiin erityistä juhlavuutta ja pyhyyden tunnelmaa. Kasteen voi toimittaa myös jumalanpalveluksen yhteydessä. Seurakuntien tilat  ovat maksutta käytettävissä ristiäisjuhlan järjestämiseen.

Kasteesta sopiminen ja kastekeskustelu

Jos teillä on tuttu pappi, jonka haluaisitte kastamaan lapsenne, voitte ottaa häneen suoraan yhteyttä. Pappi ja mahdollinen tilavaraus järjestyvät myös soittamalla lapsen syntymän jälkeen toimitusvarauksiin p. 03 2190 705.

Tila- ja henkilövarauksia voi tehdä myös Katrina asiointi -sivulla, josta näet seurakuntien tilojen ja pappien varaustilanteen, ja näin käynnistät kasteajan varauksen.
Papin kanssa käydään ennen ristiäisiä kastekeskustelu, jossa käydään läpi perheen toiveet ja keskustellaan muista ristiäisiin liittyvistä asioista, kuten tilaisuuden musiikista ja siitä, miten ristiäisvieraat osallistuvat ristiäisten kulkuun.

Kun pappi saa tiedon kastevarauksesta, hän ottaa teihin yhteyttä ja sopii tapaamisesta eli kastekeskustelusta viimeistään seuraavana työpäivänään. Hän  pyytää teitä miettimää lapsen nimet ja selvittämään kummien tiedot kastekeskusteluun mennessä.

Pienen lapsen kastekeskustelun yhteydessä täytetään lomake (lapsen tietojen ilmoittaminen -lomake), jonka seurakunta on lähettänyt lapsen äidille. Lomakkeeseen täytetään muun muassa lapset etu- ja sukunimet, äidinkieli ja kummitiedot.

Jos edellä mainittu lomake on jo aiemmin toimitettu maistraattiin, niin ristiäistilanteessa käytetään kastelomaketta, johon kirjataan tieto kasteesta ja kummeista.

Nimen ja kasteen rekisteröinti

Kasteesta on hyvä sopia ajoissa, mieluiten jo pian lapsen syntymisen jälkeen.

Kun lapsi kastetaan, lapsen tietojen rekisteröinti väestötietojärjestelmään hoituu kasteen yhteydessä. Lapsen nimi pitää rekisteröidä kolmen kuukauden sisällä lapsen syntymästä. Useimmiten lapsi kastetaan ennen sitä, mutta kastaa voi toki myöhemminkin.

Papilta voi kysyä myös neuvoja nimiasioissa, jos niistä on epäselvyyttä. Seurakunta varmistaa lapsen nimen laillisuuden, joten nimi tulee ilmoittaa seurakunnalle hyvissä ajoin.

Kastejuhla kotona

Kotona pidettävään kastetilaisuuteen tarvitaan kastemalja kastevettä varten ja pieni liina kastettavan lapsen pään kuivaamiseksi. Kastepöydäksi suositellaan pientä erillistä pöytää, johon kastemaljan lisäksi voi asettaa kukkia  ja kynttilän.

Ristiäisissä vauva voi käyttää kastemekkoa, mutta myös omia vaatteitaan. Tampereen ev.lut. seurakuntien jäsenet voivat lainata kastepuvun seurakuntien asiakaspalvelusta. Kastemekon voi noutaa kasteviikolla ja se tulee palauttaa seuraavan viikon aikana.

Kastetodistus ja nimen lukeminen jumalanpalveluksessa

Kastettu saa kasteesta muistoksi kastetodistuksen. Samoin kummeille annetaan kummitodistukset kastetilaisuuden jälkeen. Kaste voidaan myös merkitä vihki- tai perheraamattuun.

Kasteen jälkeisenä sunnuntaina kastetun nimi luetaan kotikirkkonne jumalanpalveluksessa, jos vanhemmat tai kastettu itse ovat antaneet siihen kirjallisen suostumuksensa. Kirkoissa on myös kastepuita, johon kastetun nimi laitetaan.

Lapsen kasvaessa kannattaa tutustua seurakunnan toimintaa ja mennä vaikkapa  avoimiin kerhoihin tai muskariin. Seurakunta myös muistaa lastanne henkilökohtaisesti vuosien karttuessa.

Palautepyyntö kastejuhlasta

Haluamme palvella teitä parhaalla mahdollisella tavalla kastejuhlassanne. Juhlan jälkeen saatte palautepyynnön tekstiviestinä. Kiitollisena otamme vastaan niin risut kuin ruusutkin. Saatuja vastauksia käytämme parantaaksemme palveluamme.

Kastekyselystä vastaa pastori Merja Halivaara, jolta saa asiasta lisätietoja. Hänet tavoittaa merja.halivaara@evl.fi tai p. 050 587 5001