Kastetilaisuudessa kirkossa sylissä oleva vauva katsoo ja osoittaa kädellään kohti ilmeikästä pappia.

Kun syntyy vauvoja, syntyy myös kummeja

Kummi on vanhempien lapselleen huolella valitsema luottoihminen. Kummi on lapsen ja vanhempien tuki ja turva. On monta tapaa olla kummi. Kummisuhde muuttuu lapsen kasvaessa ja parhaimmillaan se on elinikäinen ystävyyssuhde.

Lapsella tulee olla ainakin yksi kummi, joka on evankelis-luterilaisen kirkon kastettu ja konfirmoitu jäsen. Kummina voi lisäksi olla sellaisen kristillisen kirkon jäsen, jossa lapsikaste on käytössä, esimerkiksi ortodoksinen tai katolinen kirkko.  Ylärajaa kummien määrällä ei ole.

Jos perheen lähipiirissä on kirkkoon kuulumattomia tärkeitä ihmisiä nämä voidaan erityisellä tavalla kutsua lapsen luottohenkilöiksi. Heitä voidaan vaikka kutsua aikuisystäviksi. Tämä erityisasema voi näkyä myös kastejuhlassa.

Kummeja ei voi vaihtaa,  eikä kummiudesta voi luopua

Kummia valitessaan vanhempien kannattaa miettiä, mitä he kummilta toivovat ja odottavat. On hyvä keskustella asiasta myös tulevan kummin kanssa, jotta suhteesta tulee kaikkien odotusten mukainen.

Erityisistä syistä voidaan lapselle kasteen jälkeen lisätä kummi.