Piiroskuva metsästä, jossa vaalealla taustalla erilaisia puita, kukkia, lintuja ja marjoja.

Toivon puu

Tamperelaisia vastasyntyneitä juhlistetaan istuttamalla Toivon puu. Kaikille kirkkoon kuuluvien perheiden lapsille puu istutetaan automaattisesti. Myös perheet, jotka eivät kuulu kirkkoon, voivat tilata puun täyttämällä sivun alaosan lomakkeen.

Puu tuottaa elämää ja kasvumahdollisuuksia – toivoa paremmasta taimi kerrallaan. Puu kasvaa ja voimistuu. Se auttaa maapalloa hengittämään ja kertoo kasvullaan, että meillä on toivoa. Samaa toivoa jokainen vastasyntynyt tuo maailmaan.

Puuntaimet istutetaan Nepaliin

Puuntaimet istutetaan Udayapurin alueelle Nepaliin. Tampereen seurakuntien yhteistyökumppanina istutuksessa on Suomen Lähetysseura, joka vastaa taimien istuttamisesta ja niiden hoidosta.
Pieni puuntaimen, johon on sidottu valkoinen nimikyltti.
Puuntaimet ovat hedelmäpuita ja muita Nepalin ilmastoon sopivia lajikkeita. Kuva Mimosa Hedberg, Suomen Lähetysseur
Nepal on yksi Aasian köyhimmistä maista. Yhteiskuntaa leimaa eriarvoisuus, ja kehityserot maaseudun ja pääkaupungin Katmandun välillä ovat suuret.

Maa on myös altis luonnonkatastrofeille, ja ilmastonmuutoksen seuraukset näkyvät jo Nepalissa. Uudelleenmetsitys sitoo hiilidioksidia, parantaa maan laatua ja ehkäisee eroosiota.

Istutuksilla autetaan paikallisia ihmisiä

Uudelleenmetsitys- ja ympäristötyöllä autetaan myös paikallisia ihmisiä ja kyläyhteisöjä.
Iloisesti hymyilevä keski-ikäinen nepalilainen mies pellolla, johon on istutettu puita.
Paikalliset vapaaehtoiset pitävät huolta taimista, joista kasvatetaan Lähetysseuran tuella. Kuva Mimosa Hedberg, Suomen Lähetysseura
Noin 76 prosenttia Nepalin väestöstä on riippuvaisia metsästä ja noin 64 prosentille puu on edelleen pääenergialähde. Lisäksi puutuotteista on tullut merkittävä tulonlähde monille.
Kun taimia hoidetaan, syntyy uusia työmahdollisuuksia, ja samalla yhteisöt oppivat kestävästä maan- ja metsänkäytöstä. Tulonlähteiden monipuolistuessa heidän taloudellinen hyvinvointinsa kasvaa.

Uudelleenmetsitys on osa Lähetysseuran ilmastorahasto Hope Fundin työtä, ja sillä kompensoidaan suomalaisten hiilidioksidipäästöjä.

Haluan lapselleni istutettavan puun

Kirkkoon kuuluvien perheiden lapsille puu istutetaan automaattisesti.
Jos et kuulu kirkkoon, mutta haluat, että lapsellesi istutetaan puu, täytä oheinen lomake.

Lomakkeen tietoja käytetääpuutilausten tilastointiin. Jättämällä sähköpostiosoitteesi lähetämme sinulle tietoa uudelleenmetsitystilanteesta.

Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia.

Tilaajan tiedot