Gabriel Fauré: Requiem

Ajankohta la 2.11.2024 klo 18-19.15
Paikka Tuomiokirkko Tuomiokirkonkatu 3b, 33100 Tampere

Pyhäinpäivän konsertti: Tampere Cathedral Choir

Tampere Cathedral Choir esittää pyhäinpäivänä: Gabriel Faurén Requiem ja J. S. Bachin Actus Tragicus

Viime pitkäperjantain ensikonsertissaan Tampere Cathedral Choir (Tampereen Katedraalikuoro TCC) esitti W. A. Mozartin Requiemin täydessä Tuomiokirkossa ja lunasti paikkansa isojen kirkkomusiikkiteosten esittäjänä. Nyt kuoro esiintyy toisen kerran pyhäinpäivänä Tuomiokirkossa.

Gabriel Faurén kuolemasta tulee 4.11. kuluneeksi 100 vuotta. Requiem on Faurén tunnetuimpia sävellyksiä ja se esitettiin myös hänen hautajaisissaan vuonna 1924. Luonteeltaan Faurén Requiem on aivan toisenlainen teos kuin kuoron ensikonsertissa kuultu Mozartin sävellys. Siinä missä Mozart ei kaihda katolisen sielunmessun vakavia tuomiosunnuntain sävyjä, Faurén sävelkieli on levollista, seesteistä ja lohduttavaa. Fauré myös muokkasi sävellystään useampaan otteeseen. Tässä konsertissa kuullaan versio kuorolle, kahdelle solistille, uruille ja pienelle orkesterille vuodelta 1889.

Pyhäinpäivän konsertti alkaa Johann Sebastian Bachin varhaisella hautajaiskantaatilla Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit (BWV 106). Teos tunnetaan myös nimellä Actus tragicus. Poikkeuksellisen kantaatista tekee sen soitinnus, joka käsittää kaksi nokkahuilua, kaksi gambaa ja continuon. Hiljaiset ja herkkävireiset barokkisoittimet luovat kantaatista meditatiivisen kokemuksen.

Tampere Cathedral Choir
Tuiki Järvensivu, sopraano