Äidiltä tyttärelle -näyttelyn avajaiset

Ajankohta pe 14.4.2023 klo 19 - pe 28.4.2023 klo 22
Paikka Vanha kirkko Keskustori, 33100 Tampere

Keskustorin Vanhassa kirkossa järjestettävässä Äidiltä tyttärelle -näyttelyssä on esillä teoksia, joihin Nana ja Una Haveri ovat kuvailleet ahdistustaan sairauden aikana.

Näyttelyn teosten tarkoitus ei ole jakaa pahaa oloa, mutta niihin voi samaistua. Toivomme, että teokset voisivat vahvistaa katsojaansa.

Syksyllä 2018 Una Haveri sairastui vakavaan masennukseen ja ahdistuneisuushäiriöön. Pahaa oloaan Una piirsi paperille klovnien hahmossa. Piirtäminen on ollut Unalle rakas harrastus pienestä pitäen ja luonnoslehtiö kulkee aina mukana. Sairauden ollessa voimakkaimmillaan kuvia ei kuitenkaan syntynyt. Tähän näyttelyyn on koottu mustepiirroksia sairauden ja toipumisen eri vaiheilta.

Nana Haveri on kulkenut tyttären rinnalla, soitellut lääkäreille ja kouluihin, valvonut öitä vierellä ja vienyt välipalaa peiton alle. Pelännyt, turhautunut, toivonut ja pettynyt. Kun omat voimat alkoivat hiipua, hän tarttui siveltimeen ja isoon kankaaseen ja antoi värien ja muotojen viedä. Näin syntyi sarjan ensimmäinen maalaus, Vihan köynnös. Prosessi oli voimaannuttava ja maalauksia alkoi syntyä lisää.

Järjestäjä: Tuomiokirkkoseurakunta, Vanha kirkko

Tapahtuman saavutettavuus