Olivier Messiaen: La Nativité du Seigneur

Ajankohta ma 23.12.2024 klo 19-20.15
Paikka Tuomiokirkko Tuomiokirkonkatu 3b, 33100 Tampere

Vapahtajan syntymä. Yhdeksän meditaatiota uruille.

Tampereen tuomiokirkon urkuri esittää Olivier Messiaenin jouluisen suurteoksen

Olivier Messiaen (1908–1992) oli yksi 1900-luvun merkittävimmistä säveltäjistä. Hän toimi sävellyksen professorina Pariisin konservatoriossa ja Sainte-Trinité-kirkon urkurina peräti 61 vuoden ajan.

Messiaenin sävelkieli on hyvin poikkeuksellista ja pohjautui säveltäjän vahvaan teoreettiseen pohdintaan, itämaisten asteikoiden ja rytmien tutkimiseen ja linnunlauluun. Myös kristillinen mystiikka ja mietiskely on läsnä vahvasti.

Messiaenin vuonna 1935 sävelletty jouluinen urkusarja La Nativité du Seigneur sisältää yhdeksän hyvin eripituista osaa. Joulukuvaelman henkilöt, kuten neitsyt Maria, paimenet ja enkelit saavat oman kuvauksensa ja viimeisessä osassa koko joulun teologia kootaan yhteen. Teos loppuu kuuluisaan toccataan.

Messiaen on liittänyt kuhunkin osaan moton raamatusta. Tekstit kuullaan luettuna sekä ranskaksi että suomeksi.

Olivier Messiaen: La Nativité du Seigneur
Tampereen tuomiokirkko 23.12.2024 klo 19