Mennyt aika uudessa valossa

Ajankohta ti 12.11.2024 klo 19
Paikka Aleksanterin kirkko Pyynikin kirkkopuisto

PMO:n Sinfoniajouset ja jousiorkesteri Comodo

Pirkanmaan Sinfoniajousten ja jousiorkesteri Comodon konsertti tuo esiin useita hienoja ja harvemmin esitettyjä teoksia.  Antti Nissilän (s.1969 ) juhlava Intrada avaa kuvitteelliset portit menneen ajan kuninkaanlinnaan. Puolalainen Henryk Górecki (1933-2010) inspiroitui teoksessaan Three Pieces in Old Style lainaamaan 1500-luvulta peräisin olevaa  kuningas Sigismund toisen häissä esitettyä teemaa. Góreckin teoksessa teema tulee esiin aivan uudessa valossa. Jousiorkesterisoinnin vaikuttava ilmaisuvoima ja mielenkiintoinen sävelasteikkojen käyttö tekevät teoksesta persoonallisen. Benjamin Brittenin Simple Symphony maalaa tanssillisia ja taiturimaisia tunnelmia taitavasti, vaikka säveltäjä oli teoksen säveltäessään vasta 12-vuotias. Herbert Baumannin (1937-2018) säveltämät Variaatiot Händelin teemaan haastaa Comodon rytmiseen leikkiin ja barokin ajan teema soi värikkäästi.

Orkestereita johtaa kapellimestari Tiina Kaukinen.

Tule kuuntelemaan PMO:n nuoria jousitaitureita! Konserttiin on vapaa pääsy ja vapaaehtoinen ohjelmamaksu. Tuotto menee Sinfoniajousten Tallinnan-matkan tueksi. Orkesteri esiintyy Tallinnassa virolaisen Harjumaa Keelpilliorkesterin kanssa yhteisessä konsertissa 30.11.2024.

Lämpimästi tervetuloa konserttiin!

järj. Pirkanmaan Musiikkiopisto