Vielun soittajan nuottitelineeseen on kiinnitetty nuotit pyykkipojilla.

Häämusiikki

Musiikki on tärkeä osa vihkimistä. Olipa kyseessä suuri tai pieni tilaisuus musiikista kannattaa keskustella kanttorin kanssa, joka vastaa vihkitoimituksen musiikista.   Jos omia toiveita ei ole, kanttoria voi pyytää valitsemaan tilaisuuteen sopivan musiikin.

Vihkitoimituksen musiikki

Tilaisuuden musiikista sovitaan kanttorin kanssa, joka auttaa myös mielellään virsien ja muun musiikin valinnassa. Musiikin ammattilaisena kanttori tietää eri tilojen ja soitinten mahdollisuudet ja rajoitukset.

Vihkitoimituksen musiikkia valittaessa on huomioon otettava toimituksen jumalanpalvelusluonne, jotta musiikki tukee sen luonnetta ja sisältöä parhaalla mahdollisella tavalla.

Vihkitoimituksen virret

• Vihkitoimituksessa on hyvä olla ainakin yksi virsi tai vihkilaulu, jotta myös läsnä olevat vieraat voivat osallistua toimitukseen.
  • Varsinaisten vihkivirsien lisäksi virsikirjasta löytyy monia muita vihkitilaisuuteen sopivia virsiä.
  • Uudemmat vihkilaulut löytyvät virsikirjan jumalanpalvelusliitteestä.
  • Sopivia virsiä löytyy virsikirjasta esimerkiksi kohdista avioliitto, koti ja perhe, kiitos ja ylistys ja vuodenajat.
  • Häät - Virsikirja.fi

Häämarssit ja muu musiikki

• Vihkitilaisuuden alku- ja päätösmusiikkina on usein marssi, mutta myös muunlainen kirkkoon soveltuva musiikki käy.
  • Yleisimpiä häämarsseja voit kuunnella Musiikkinäytteitä-sivulla.
  • Häämusiikista kannattaa sopia hyvissä ajoin kanttorin kanssa. Näin varmistat, että musiikki on tilaisuuteen sopivaa ja että kanttori osaa sen myös esittää - jokaisella kanttorilla on oma ohjelmistonsa ja bravuurinsa.
  • Vihkitoimitukseen voi sisältyä virsien ja häämarssien lisäksi myös muuta musiikkia. Kanttorilta voi myös pyytää esimerkiksi lauluesitystä tai instrumentalistin säestystä
  • Kirkossa esitettävästä musiikista sovitaan aina etukäteen kanttorin kanssa. Vaikka ohjelman olisikin tarkoitus olla yllätys hääparille, se ei saa olla sitä papille ja kanttorille.

Häämusiikkikonsertit

Tampereen kirkoissa järjestetään häämusiikkikonsertteja, joissa hääparit voivat kuunnella erilaisia häämarsseja ja -virsiä ja tutustua vihkitoimituksen musiikkimahdollisuuksiin. Tilaisuuksiin on vapaa pääsy.

Käytetyimpiä häämarsseja

• Erkki Melartin: Prinsessa Ruususen juhlamarssi
  • Felix Mendelssohn: Häämarssi
  • Toivo Kuula: Häämarssi