Yksin ja yhdessä-blogi

15.12.2017 13.38

Seurakunnallinen pöntönvälitys ei vielä ole tuottanut tulosta

Joulukuun alkupuolella tehdyllä tarkistuskäynnillä Seppo Peräinen ja Rami Marjamäki havaitsivat, etteivät uudet asukkaat olleet löytäneet tietään Sillan nimikkopönttöihin.

nettiin vanha pönttö
Vanhassa pöntössä ei ollut pohjaa. Kuva: Asta Kettunen

Lumessa näkyi hiiren jälkiä:

– Kyllä täällä ruokaa ainakin on, Rami Marjamäki tuumi.

Jokin otus oli syönyt kävyn todella perusteelliseen ruoto-kuntoon.

Mutta Silta-lehden ”asunnonvälitys” ei ainakaan vielä ollut tuottanut tulosta: ketään ei näkynyt sen kummemmin pöllön kuin liito-oravankaan asumukseksi tarkoitetussa luomuksessa. Sen sijaan lähempänä rantaa sijaitsevan vanhan liito-oravan pesäpuun alta löytyi papanoita.

– Vielä ehtii, tuumi Peräinen.

Pöllöt etsivät talven ja alkukevään aikana pesäpaikkaa, ja jos hyvin käy, poikasia on pesässä toukokuussa.

Ympäristön ystäviä

Tampereen seurakuntien ympäristötoimikunta valitsi vuoden 2017 Ympäristön ystäviksi Koivistonkylän lastenohjaajien tiimin sekä erityisammattimies Seppo Peräisen.

Lastenohjaajien tiimiin kuuluvat Marjaana Ruuttunen, Terhi Vitikainen ja Peetu Ahtola ovat edistäneet työssään ympäristökasvatusta pitkäjänteisesti sekä käytäntöjen että oman esimerkin avulla. He käyttävät paljon kierrätysmateriaaleja, ohjaavat lapsia jätteiden lajitteluun, vievät lapsia luontoon ja opettavat myös viljelemään.

Peräinen on kokenut lintuharrastaja, joka on rakennellut serkkujensa kanssa vanhoista pellonpohjista kolme kosteikkoa. Alueella on myös oma luontopolku ja laavu.

Teksti: Asta Kettunen

Aiempi juttu pöntöistä ja Seppo Peräisestä:
Sillan nimikkopöntöt odottavat asukkaita Niihaman puissa

niihama_ponttotarkastus_01_netti
Seppo Peräinen on nikkaroinut ja laittanut paikalleen linnunpönttöjä pikkupojasta lähtien. Kuva: Rami Marjamäki

Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi