Helluntaipäivän illassa

Hei!

Istun kotini parvekkeella kaupungin ytimessä. Helluntaipäivä on painumassa iltaan. Kaupungin äänet, päivän elämän syke, hiljenevät ja illan hiipivä viileys muistuttaa, että kauniin päivän illassa ollaan siltikin vielä kevään tunnelmissa. Vuosikymmenten takainen Sinkkuelämää –sarja nousee mieleen. Ajatuksissa yhdistyvät niin joidenkin heilattoman helluntain todellisuus, kaupungin äänet kuin uutisvirrassa olleet videokuvat New Yorkin ja muiden USAn kaupunkien mellakoista. Ajat ovat muuttuvia, ihmisessä asuva kaipaus sama.

Helluntain sanoma

Helluntai on kirkkovuodessa ajankohta, jolloin pääsiäisen juhlinnan jälkeen on ensin muisteltu Jeesuksen paluuta takaisin Isän Jumalan luo taivaaseen ja sen jälkeen odotettu hänen lupaamaansa Henkeä. Jeesus sanoi seuraajilleen, että kun hän palaa takaisin Isän luo, hän pyytää Isää lähettämään Hengen seuraajilleen. Pyhän Hengen saaminen antoi pelokkaille Jeesuksen seuraajille rohkeuden lähteä toteuttamaan muutosta, joka jatkuu edelleen. Alkoi seurakunnan aika. Yhteyden, uskon todeksi elämisen aika, jossa lähimmäisen rinnalle asettuva ja rakkauden huolenpidon sävyttämä tapa toteuttaa Jumalan tehtävää. Helluntai on siis henkilökohtaisen uudestisyntymisen, seurakunnan syntymisen ja muutokseen haastavan yhteyden syntymisen juhlaa. Nimenomaan kristittyjen tapa kohdella toisiaan, pitää huolta katsomatta arvoon tai asemaan ja hyväksyä joukkoonsa kaikki ikään, sukupuoleen, ihonväriin tai aviosäätyyn rajoja asettamatta.

Pyhä Henki on Jumalan läsnäolo elämässämme ja olemuksessamme. Pyhän Hengen tehtävänä on osoittaa meissä oleva pimeys ja etäällä olo niin Jumalasta, lähimmäisestä kuin omasta itsestämme. Pyhä Henki myös opettaa meille Isän rakkaudesta ja Jeesuksesta ystävänämme, joka palauttaa rikkimenneet yhteydet. Pyhä Henki synnyttää ja ylläpitää uskon, antaa rohkeuden kertoa ja teoin elää todeksi sanomaa Jeesuksesta ja Jumalan valtakunnan yhteyden todellisuudesta. Pyhä Henki on rukouksen, voiman, rohkeuden, lohdutuksen ja uudistumisen lähde. Yksinäisimmillämmekin olemme Pyhän Hengen hiljaisen läsnäolon ympäröimiä.

Pyhä Henki tekee mahdolliseksi hyvinkin erilaisten ihmisten yhteyden. Se on sekä mahdollisuus että haaste. Kristittyjen keskeinen tavoite on yhteys. Jeesuksen sanoin: ”Siitä maailma (muut ihmiset) tietävät, että te olette minun seuraajiani, että teillä on yhteys keskenänne. Rakastakaa toisianne.” Helpommin sanottu kuin tehty, eikö vaan? Helluntain sanoma lähettääkin meidät rakentamaan yhteisöjä, jotka ovat avoimia, vastaanottavia ja vieraanvaraisia. Silloin, kun se tuntuu vaikealta, lähes mahdottomalta, olemme yrittäneet sitä vain omin voimin ja oman viisautemme varassa. Silloin on aika rukoilla Pyhän Hengen läsnäoloa ja vaikutusta niin itsessämme kuin yhteisöissämme.

Yksineläjien yhteyden kesä

Kevään koronaviruspandemia toi monia rajoituksia kokoontumisiin ja kohtaamisiin. Kasvokkain tapahtuvat tapaamiset vaihtuivat yrityksiin olla virtuaalisesti yhteydessä. Tekniset haasteet ja mahdollisesti jopa välineiden puuttuminen on rajoittanut näihin osallistumista. Siksi onkin ilo, kun kesä-heinäkuun aikana on tavoitteenamme tavata ihan henkilökohtaisesti joukossa, turvaväliä pitäen ja yhteyttä silti rakentaen.

Valitettavasti kesäsaunat jää tänä vuonna toteutumatta. Tähän on syynä viranomaisten ohjeet ja saunomisturvallisuuden takaamisen haastavuus.

Lauantaikävelyt jatkuvat Aleksanterin kirkon edustalta, kuusten katveesta lauantaisin kello 14 kokoontuen.
Tuttuun tapaan paikalle tulijat sopivat lenkistä keskenään ja pitävät sopivasta lenkkivauhdista huolen niin, että joukko pysyy kasassa ja kuulumisten vaihtaminen sujuu askelten tahdissa.

Sunnuntaina 14.6.  kello 13 – 15 on Puistopiknik  yksineläjille Sorsapuistossa. Kokoontuminen omin eväin varustautuneena Tampere-talon Sorsapuiston puolella Muumipatsaan äärellä.

Sunnuntaina 28.6. toteutamme Viikinsaaren retkipäivä yksineläjille. Kokoontuminen Laukontorille Hopealinjan laiturin eteen kello 11.45. Mukaan joko omat retkieväät tai rahaa evästelyn ostoon Viikinsaaresta. Sauna lämpiää yhteissaunana. Paluu oman aikataulun mukaan.  Sinkkutyö tarjoaa meno-paluu laivalipun Viikinsaareen.

Lauantaina 1.8. lähdemme retkelle Kintulammille. Luvassa laavukahvit ja metsäkellintää. Omat eväät. Yhteislähtö osin omin kyydein Frenckelin aukiolta klo 12. Paluu noin kello 16.30. Lisätietoja kohteesta https://kintulammi.fi/

Näillä kohden kesää ja kohtaamisia.

Yksineläjien rinnalla, Teemu-pappi, yhteiskunnallisen työn diakoni vt.