Morsian, jolla on valkoinen mekko ja kukkakimppu kädessään, kävelee pois alttarilta ja häävieraita istuu penkeissä molemmin puolin käytävää.
Kuva Juha-Pekka Aaltonen

Hääyö

Haluatteko juhlalliset ja tunnelmalliset kirkkohäät vähällä vaivalla? Hääyössä se on mahdollista. Riittää kun tulette paikalle ja sanotte ”tahdon”, seurakunta järjestää kaiken muun ja tarjoaa vielä kakkukahvit juhlan kunniaksi.

Tampereen seurakunnat ja Museo Milavida järjestävät yhdessä tunnelmallisen Hääyön Tapahtumien yönä 10.8.2023.

Mikä on Hääyö?

Hääyö on tunnelmallinen vihkitilaisuus, jossa vihitään useampi pari yhdellä kertaa. Ennen vihkimistä pappi keskustelee vihkiparin kanssa ja paperiasiat katsotaan läpi. Vihkimisen jälkeen seurakunta tarjoaa kakkukahvit hääparille ja heidän läheisilleen.

Milloin seuraava Hääyö pidetään?

• Lauantaina 30.11.2024 Finlaysonin kirkossa. Ilmoittautuminen 31.10.2024 mennessä.
  • Ilmoittautua voi arkisin klo 9 - 15 p. 03 219 0705.
  • Vihkiajat jaetaan ilmoittautumisjärjestyksessä. Tilaisuudet alkavat klo 18.

Kenet voidaan vihkiä Hääyössä?

Kuka tahansa Suomen ev.lut. kirkon rippikoulun käynyt jäsen. Jos toinen vihittävistä kuuluu muuhun kristilliseen uskontokuntaan, ottakaa yhteys esteiden tutkintaan p. 03 219 0228.

Haluamme naimisiin Hääyössä! Mitä meidän pitää tehdä?

Ilmoittautua voi arkisin klo 9–15 p. 03 219 0705

Mitä muuta pitää tehdä ennen vihkipäivää?

Vihkiparin pitää suorittaa avioliiton esteiden tutkinta omassa kotiseurakunnassa vähintään viikkoa ennen Hääyötä ja tuoda todistus esteiden tutkinnasta mukanaan Hääyöhön. Tutkinta kestää vähintään 7 päivää, minkä jälkeen todistus esteiden tutkinnasta lähetetään pariskunnalle kotiin. Todistus on voimassa 4 kuukautta.

Ups, rippikoulu on jäänyt käymättä! Mitäs nyt?

Ei hätää. Jos rippikoulu on jäänyt syystä tai toisesta käymättä, pappi järjestää vihittävälle aikuisrippikoulun, jonka päätteeksi vihittävä konfirmoidaan. Ottakaa yhteys rippikoulupastoriin p. 03 219 0319. Lisätietoja www.tampereenrippikoulut.fi.

Voiko alttarille astella paljain varpain?

Miksi ei? Hääyössä ei ole pukukoodia vaan jokainen saa pukeutua juuri siten kuin itselle hyvälle tuntuu.

Voinko ottaa Hääyöhön mukaan koko suvun?

Totta kai! Kirkkoon kyllä mahtuu ja sopu sijaa antaa. Kakkukahveille sen sijaan voi ottaa lähimmät ystävät tai sukulaiset. Kahvitilaisuuden vierasmäärä tulee kertoa ilmoittautumisen yhteydessä.

Haluan kuuluttaa naimisiinmenostani koko maailmalle, onnistuuko?

Ehkei koko maailmalle, mutta omalle seurakunnalle kyllä! Sunnuntain päiväjumalanpalveluksessa rukoillaan niiden puolesta, joiden avioliittoaikomus tai solmittu avioliitto ilmoitetaan seurakunnalle. Aviopari saa itse valita missä ja milloin ilmoitus luetaan.

Mistä saa lisätietoa Hääyöstä?

Tiedustelut ja toimitusvaraukset arkisin klo 9–15  p.  03 219 0705 tai pastori Jiri Santaharju p. 050 430 4811, jiri.santaharju@evl.fi.