Finlaysonin kirkon julkisivu on näyttävä. Kirkko on punatiilestä rakennettu uusgoottilainen kirkko.
Finlaysonin kirkko. Kuva: Juha-Pekka Aaltonen

Finlaysonin kirkko

Puuvillatehtaankatu 2, 33210 Tampere
p. 040 804 8762

Finlaysonin kirkko on ainutlaatuinen Tampereen kirkkojen joukossa. Se on kaupungin historiaan merkittävästi vaikuttaneiden tehtaanjohtajien James Finlaysonin ja Wilhelm von Nottbeckin hengellisen valveutuneisuuden perintöä.

Puuvillatehdas oli vuonna 1846 saanut oikeuden palkata oman papin, tehtaansaarnaajan, ja vuonna 1879 valmistui oma punatiilinen rukoushuone tehtaanportin tuntumaan. Finlaysonin seurakuntaan kuului silloin, perheenjäsenet mukaan lukien, miltei puolet kaikista tamperelaisista.

Kirkon 360-virtuaaliesittely

Historia

Kaupunginarkkitehti F. L. Caloniuksen suunnittelema Finlaysonin kirkko muistuttaa tyyliltään englantilaista kongregationaalikirkkoa. Se on torniton ja yksilaivainen, saarnatuoli on sijoitettu alttarin taakse, ja saarnatuolin takaa hallitsevat kuorinäkymää von Nottbeckin Pietarista hankkimat, Lontoossa 1850-luvulla rakennetut Hill & Son -valmistamon urut. Yli sadan vuoden ajan tehdasyhtiö ylläpiti kirkkoa huolehtien yhdessä seurakuntien kanssa myös satavuotisjuhliin ajoitetusta peruskorjauksesta. Tehtaansaarnaajan virka tosin lakkasi 1880, mutta jatkui tamperelaispappien sivutoimena.

Vielä 1970-luvulla oli tehtaan tapana aloittaa vuosi sen ensimmäisen työpäivän aamun rukoushetkellä kirkossa. Vuoden 1981 viimeistä edellisenä päivänä Oy Finlayson Ab luovutti kirkon ja sen tontin vastikkeetta Tampereen evankelisluterilaisille seurakunnille. Luovutuksen ehtoihin kuului, että saaja käyttää jatkossakin rakennuksesta nimeä Finlaysonin kirkko.

Mitoiltaan sopusuhtaisena ja akustiikaltaan toimivana kirkko on vakiintunut erilaisten pienimuotoisten tilaisuuksien ja kamarimusiikkityylisten konserttien pitopaikaksi. Viime vuosina se on kilpaillut Tuomiokirkon kanssa tasapäisesti kaupungin suosituimman hääkirkon asemasta.

Vuodesta 1996 kirkko on toiminut  Lasten katedraalina, jossa Raamatun kertomuksia on havainnollistettu myös pienoismaailmoita rakentaen, ja kesästä 1998 alkaen Lasten tiekirkkona.

Finlaysonin kirkkoa peruskorjattiin vuosina 2007 ja 2008. Kirkko sai lisätiloja viereiselle tontille rakennetusta asuinrakennuksesta. Asunto-osakeyhtiö Charlotan alakertaan tehtiin muun muassa noin 36 neliön kokoinen kerhohuone ja  sosiaalitilat. Kirkko ja uudisrakennus yhdistettiin lasista rakennetulla käytävällä.

Tapahtumia

Hengellinen tilaisuusHengellinen tilaisuus

Lasten katedraali auki su 12.5.2024 klo 11-17Finlaysonin kirkko Sunnuntaisin kirkko auki

Äitienpäivän pikkupyhä su 12.5.2024 klo 15Finlaysonin kirkko

MusiikkiMusiikki KonserttiKonsertti

Aarrearkku aukeaa klo 13.30, 14, 14.30 sekä 15.30 ja 16 pe 17.5.2024 klo 12.30-17Finlaysonin kirkko Puuhaa lapsille ja perheille kirkossa ja kirkon sisäpihalla.

MusiikkiMusiikki

Viisi leipää ja kaksi kalaa raamattulaulut pe 17.5.2024 klo 13-13.30Finlaysonin kirkko Tervetuloa matkalle Raamatun henkilöiden ja tarinoiden maailmaan!

MusiikkiMusiikki

Viisi leipää ja kaksi kalaa pe 17.5.2024 klo 15-15.30Finlaysonin kirkko Tervetuloa matkalle Raamatun henkilöiden ja tarinoiden maailmaan!

MusiikkiMusiikki

Maailmanpyörässä luodaan ja leikitään viisaampi maailma la 18.5.2024 klo 10-10.30Finlaysonin kirkko Kurkistetaan musiikin ja runon kautta erilaisiin kulttuureihin ja katsomuksiin.

MusiikkiMusiikki

Maailmanpyörässä luodaan ja leikitään viisaampi maailma la 18.5.2024 klo 11-11.30Finlaysonin kirkko Kurkistetaan musiikin ja runon kautta erilaisiin kulttuureihin ja katsomuksiin.

MusiikkiMusiikki KonserttiKonsertti

Aarrearkku aukeaa klo 12.15, 12.45 ja 13.15 la 18.5.2024 klo 12.15-17Finlaysonin kirkko Puuhaa lapsille ja perheille kirkossa ja kirkon sisäpihalla.

MusiikkiMusiikki KonserttiKonsertti

Janne Mark -trion konsertti la 18.5.2024 klo 16.30-18Finlaysonin kirkko Janne Mark on tanskalainen laulaja, säveltäjä ja muusikko, joka on tullut tunnetuksi uudenlaisen jazzvaikutteisen kirkkomusiikin uranuurtajana kotimaassaan.

Kurssi tai luentoKurssi tai luento

Toivoa sateenkaarisensitiivisyydestä la 18.5.2024 klo 19.30-20.30Finlaysonin kirkko Tapahtuma sopii seurakuntien työntekijöille, luottamushenkilöille ja vapaaehtoisille.

Kurssi tai luentoKurssi tai luento