Seitsemän hautausmaata, tuhansia tarinoita

Tampereen seurakunnat ylläpitää seitsemää hautausmaata, joilla näkyy vahvast imyös Tampereen historia.  Hautausmailla voi rauhoittua ja muistella läheisiä ihmisiä, oman suvun vaiheita tai tutustua muistomerkkeihin ja hautausmaiden kasvillisuuteen.

Messukylän hautausmaat

Messukylän hautausmaalla on kaksi hautausmaata Messukylän kirkon hautausmaa ja Keskinen hautausmaa.

Osoite: Messukylänkatu 54

Hautausmaakartasta (pdf) selviävät hautausmaan alueet, pysäköintipaikat ja muut palvelut.

Keskinen hautausmaa

Sijaitsee Messukylän koulun vieressä, jonka osoite on Messukylänkatu 35/ Kyläojankatu 6. Hautausmaan pysäköintialue on Kyläojankadun puolella.

• Hautausmaalla on muistolehto
  • Keskiseltä hautausmaalta luovutetaan vain uurnahautoja, mutta vanhoissa haudoissa säilyy myös arkkuhautausmahdollisuus.
  • Keskinen hautausmaa oli käytössä vuosina 1861–1927, ja se otettiin uudelleen käyttöön 1994.
  • Pinta-alaltaan Keskinen hautausmaa on noin 0,7 hehtaaria,

Messukylän kirkon hautausmaa

• Luovutetaan sekä arkku- että uurnapaikkoja.
  • Uurnahautausmaan yhteydessä on perinteisten uurnahautojen lisäksi kolumbaario eli uurnaholvi, sirottelualue ja muistolehto. Alueen vieressä on myös tunnustukseton hauta-alue.
  •  Hautausmaalla on muistolehto ja muistelupaikka muualle haudatuille.
  • Messukylän kirkon yhteydessä oleva hautausmaa on ollut käytössä vuodesta 1891. Uusi uurnahautausmaa otettiin käyttöön syksyllä 2006.
  • Kirkon yhteydessä oleva hautausmaa noin 2 hetaaria ja uusi uurnahautausmaa noin 2 hehtaaria.

Messukylän vanhan kirkon kirkkomaa

Vanhan kirkon kirkkomaahan haudattiin vuoteen 1860 asti. Messukylän hautausmaan opaskartta (pdf) (230.9 KB)

Messukylän hautausmaista vastaavat

• Työnjohtaja Mika Kotomäki p.  050 306 3028