Härmälän kirkko

Kirkko avoinna toiminnan mukaan.

Osoite: Talvitie 26, 33900 Tampere
Puhelin: 050 408 7759
Tilan koko: 270 henkilöä

• Induktiosilmukka: kuuluvuus koko kirkkosalissa
  • Esteetön sisäänkäynti: kirkon pääovella on luiska
  • WC ja esteetön wc: kirkon pääoven läheisyydessä, sisään tullessa oikealla puolella. Tilassa on myös lastenhoitopiste.
  • Isotekstiset virsikirjat ja pistevirsikirjat ovat kirkon eteisessä
  • Pysäköintialue lähellä.

Varaa tila
Tila on varattavissa numerosta (03) 219 0705.

Liikuntarajoitteiset Liikuntarajoitteiset Kuulokojeet Kuulokojeet Inva WC Inva WC Lastenhoitohuone Lastenhoitohuone Pistekirjoitus Pistekirjoitus

Omakotitaloalueen keskellä sijaitseva Härmälän kirkko on rakennettu kahdessa osassa. Vuonna 1949 valmistuneiden pappila- ja seurakuntatalorakennusten yhteyteen valmistui elokuussa 1972 kirkkosali. Rakennuksen on suunnitelleet Elma ja Erik Lindroos.

Monipuolisten tilaratkaisujensa ansiosta kirkko palvelee niin arkitoimintaa kuin jumalanpalveluksissakin. Seurakuntasali voidaan yhdistää kirkkosaliin, jolloin suurikin väkimäärä mahtuu hyvin.

Tutustu historiantutkija Mikko Pollarin kirjoittamaan Härmälän kirkon tarinaan tästä.

Tutustu kirkkoon virtuaalikierroksella Virtual Tampere -palvelussa.

Kirkkotaide ja -tekstiilit

Alttariveistoksena on vuonna 1972 valmistunut teräksinen metallipakotustyö Risti, jonka ovat toteuttaneet Ipi ja Pekka Pyhältö.

Kirkkotekstiilit

Kirkkosalin valmistumisen yhteydessä hankittiin neljä väriä käsittävä kirkkotekstiilisarja: antependium (alttarin etuosaan kiinnitettävä kirkkotekstiili), kalkkiliina ja kirjaliina. Sarjan suunnitteli arkkitehti Anja Savolainen.

Pääsiäisenä 2009 otettiin käyttöön uusi, mustasta villakankaasta valmistettu, alttarivaate. Sitä koristaa viisi punaista ristiä, jotka kuvaavat Jeesuksen haavoja. Kirkkotekstiilin ovat suunnitelleet ja toteuttaneet Maija Rajala ja Ulla Pinola.

Pitkäperjantaina käytettävän saarnatuolin mustan kirjaliinan suunnitteli Härmälän seurakunnan kappalainen Markku Isotalo ja valmisti Kirsti Rikala.

Urut

Kangasalan Urkutehdas vuonna 1972.

Kellotapuli

Kirkon vieressä sijaitseva pylväsrakenteinen kellotapuli on vuodesta 1949 lähtien toiminut kauas erottuvanakirkon tunnusmerkkinä.

Peruskorjaus

Härmälän kirkkoa peruskorjattiin vuonna 2009. Peruskorjauksessa kirkkosalin seinät ja kattopalkit maalattiin, eteisen ja urkuparven lattiat uusittiin ja alttarin lattia laatoitettiin. Myös kirkon äänentoisto ja valaistus laitettiin uusiksi. Penkit kunnostettiin ja verhoiltiin uudelleen. Lisäksi urkuparven kaide sai lasin ja alttaria levennettiin ja rakennettiin alttarikaide.

• Induktiosilmukka: kuuluvuus koko kirkkosalissa
  • Esteetön sisäänkäynti: kirkon pääovella on luiska