Maria-oratorio valmistuu
Sinne meni!
Kaikki osat on sävelletty ja pianopartituuri on vihdoin valmis. Janne Salmenkankaan säveltämän Maria-oratorion saa seuraavaksi käsiinsä Harjun Kamarikuoro, joka aloittaa teoksen täysipainoisen harjoittelun Heikki Liimolan johdolla Epilän seurakuntatalolla. Mukaan on lupautunut yli 50 laulajaa.
Uusi teos on jo nyt monen silmäparin tarkastama ja esilukijoilta on saatu palautetta. Salmenkangas on saanut palautetta kuorokapellimestari Heikki Liimolalta ja säveltäjä Paavo Korpijaakolta.
– Paavo vertasi kolmosnäytöksen loppua Pucciniin, Salmenkangas iloitsee.
Librettoa kommentoinneista teologian professori Outi Lehtipuuhun vaikutuksen teki puhutteleva teksti ja esimerkiksi kohta, jonka kuoro laulaa Jeesuksen syntymän hetkellä. Sisällöllistä huomautettavaa Lehtipuu löysi vain vähän.
– Erityisesti kolahti Elisabetin rooli ja se rohkaisu, mitä hän valaa Mariaan eri vaiheissa, Outi Lehtipuu kuvailee.
Elisabetin roolin laulava kanttori Tarja Laitinen samastui tekstin luettuaan myös äiti-Mariaan.
– Äidin tuntojen kuvaus oli hyvin totta ja koskettavaa, hän arvioi.
– Sinun kielesi on lempeää ja kaunista. Varmaankin sävellystyön edetessä joudut tekstiä hienosäätämään Jannen kanssa, Laitinen totesi libreton kirjoittajalle Elisa af Hällströmille.
Työn edetessä musiikillisia ideoita päätyi pianon lähelle teipattuun librettoon. Kuva: Janne SalmenkangasLibretosta jätettiin pois pari sivua ja jäljelle jäi 18 kohtausta. Kerran Salmenkangas toi merkintöjä täynnä olevan käsikirjoituksen palaveriin Sampolan kirjastossa ja kirjaston tuoleilla kuultiin teoksen musiikki selitettynä. Samalla käytiin läpi draaman kaarta, upotuksia ja lunastuksia – ja niiden toteutumista musiikissa. Joulun alla pidetyistä musiikkisulkeisista tuli apurahakahvittelu, koska Sibelius-rahasto oli juuri myöntänyt tukea oratorion säveltämiseen.
Prosessin aikana Salmenkangas on lähettänyt valmistakin musiikkia libretistille. Ja vain vähän ennen kuoronuotin lähettämistä painoon muutaman laulun säkeet ovat vaatineet työstöä. Tyyni meri, ei Tyynimeri!
– Mietin tähän jotain parempaa, libretisti viestittelee Marian viime hetkistäkin.
Ennen päätöksiä on hänen vuoronsa pähkäillä pianon ääressä. Säe muuttuu muotoon "pyytää luokseen sinut nimeltä, Maria", joka näyttää sopivan melodialinjaan ja sopraanostemmaan. Säveltäjän ratkaistavaksi jää, istuuko se muihin stemmoihin.
Maria tuli uniin
Maria-oratorio on sekä Hällströmille että Salmenkankaalle ensimmäinen suuri kirkkodraama. Produktion aikana on nähty yhdessä valoa tunnelin päässä, vaikka haasteitakin on ollut.
– En saa unen päästä kiinni, kun ajatukset ovat ylikierroksilla koko ajan, WhatsApp on laulanut.
On myös huomattu, että oratorio toden totta on tyylilajina suuri kuin ooppera, vaikkei siinä olekaan näyttämötoimintaa. Tarina tunnetusta äidistä kestää reilun tunnin ja saa ympärilleen enimmillään kahdeksanäänisesti laulavan suurkuoron, viisi solistia, parikymmenpäisen orkesterin ja urut. Tiettävästi uusi teos on ensimmäinen suomenkielinen oratorio, jonka päähenkilönä on Maria, Jeesuksen äiti.
Summa summarum myöhään tämän viikon tiistaina Salmenkankaan lähettämässä viestissä on huutomerkki.
– Sinne meni, kuuluu öinen ilosanoma: partituuri on painossa.
Salmenkangas myöntää, että hänellä on voittajafiilis. Apurahan saamisen jälkeen kaikki on tuntunut yhä merkitysellisemmältä.
– Ei ole hetkeen tuntunut lomalta, hän virnistää.
Seuraavaksi alkaa orkestraation kirjoittaminen Tampereen akateemisen sinfoniaorkesterin eli TASOn tulevia harjoituksia varten, ja valmista pitäisi olla ensi kuussa. Kuukauden päästä blogissa pohdiskellaankin sitten orkesteriasioita.
Maria-oratorion tekijöiden unelma muuttuu todeksi, kun teos esitetään kuvassa olevassa Pispalan kirkossa Marian ilmestyspäivän pyhänä lauantaina 21. maaliskuuta. Kuva: Elisa af Hällström