Uutiset 2019

3.10.2019 10.30

Äänimaisemia kaamokseen

Saksofonisti Tapani Rinteen luotsaama, ambient-musiikkia ja elektrojazzia yhdistelevä, legendaarinen RinneRadio tuo Silent Night -esityksensä Kalevan kirkkoon 26. lokakuuta.

Keskellä kuvaa valkoiseen pukeutunut Tapani Rinne soittaa saksofonia. Taustalla neon-värisiä valomuodostelmia.
Saksofonisti Tapani Rinteen luotsaama RinneRadio tuo äänimaisemansa osaksi 25.–27.10. järjestettävää Valon ääniä -festivaalia. Tunnelman viimeistelee Teemu Nurmelinin visualisoinnit, jotka projisoidaan Kalevan kirkon seinille. Kuva: Ira Aaltonen
Lokakuussa yhtye tuo unenomaiset, kaamosaikaan sopivat äänimaisemansa osaksi Valon ääniä -festivaalia. Konsertin avaa DJ Alec Hallin ambient-setti ja tunnelman viimeistelee Teemu Nurmelin, jonka visualisoinnit projisoidaan Tampereen sisätiloiltaan katedraalimaisimman kirkon seinille.

– Silent Night koettiin ensi kertaa kirkossa viime talvena Helsingin Paavalin kirkossa. Silloin konsertti veti kirkon ääriään myöten täyteen viidessätoista minuutissa. Nyt toteutamme saman kokonaisuuden uudestaan kahdessa kaupungissa, Tampereella ja Helsingissä.

Kokonaisuus resonoi vahvasti festivaalin teeman kanssa, joka on meditatiiviset äänimaisemat kirkoissa.

– Uskon, että nykyihminen janoaa henkisyyttä ja hiljentymistä – yhä tänä päivänä. Tämä on tarve, johon kirkko, kirkkotilat ja musiikki voivat osaltaan yhdessä vastata. RinneRadio tahtookin tarjota kirkkoon tuleville ihmisille jotakin vaihtoehtoista.

– Kirkon avoimuus uudistumiselle, mikä huomioi ihmisten omat kokemukset ja uudet ilmaisun muodot, voi olla sille kohtalonkysymys. Haluaako kirkko olla olemassa vielä tulevaisuudessakin? Toivoisin, että kirkko olisi mediassa useammin läsnä niiden positiivisten asioiden kautta, joita ihmiset ovat siltä tottuneet odottamaan – armon ja lämmön.

Persoonallinen betonimonumentti

Kalevan kirkko on Rinteelle, kuten monelle tamperelaiselle, tuttu ensisijaisesti massiivisena betonimonumenttina.

– Esityksessä kirkkosali otetaan vastaan soivana tilana, jolla on omat persoonalliset akustiset piirteensä. Kaikujen vuoksi musiikista saattavat jäädä pois nopeat, tiheät rytmit, kertoo Rinne, joka on uransa aikana nauhoittanut musiikkia muun muassa Intian historiallisissa Kanheri-luolastoissa.

Sooloartistina ja tuottajana tunnetun Rinteen taiteellinen toiminta tapahtuu vahvasti vanhojen projektien parissa.

– Tämä ei kuitenkaan tarkoita, ettenkö katsoisi jatkuvasti tulevaan. Projektit elävät ja tarjoavat raamit uudelle sisällölle ja muuttuville yksityiskohdille.

Rinne ajattelee, että kaikki hänen projektinsa tuntuvat tärkeiltä, muun muassa RinneRadio, tänä vuonna julkaistu soololevy Tapani Rinne: Radioton sekä saamelaisjoikua ja modernia musiikkia yhdistelevä Wimme ja Rinne -projekti.

– Mikä vaihtelee, on se, mihin huomioni kulloinkin kiinnittyy. Jos kysymys asetetaan laajemmin, niin haluan tehdä asioita, joilla voin jotenkin oikeuttaa olemassaoloni maailmassa. Toivon, että musiikistani on iloa ja hyötyä muillekin, Rinne jatkaa.

Teksti: Janne Aejmelaeus

Lisää Valon ääniä -festivaalista: