Uutiset 2019

22.5.2019 15.47

Berghäll Trialityn The Arctic kertoo ilmastonmuutoksen vaikutuksista

Suomalaisen jazzmusiikin uusiin yhtyeisiin kuuluva Berghäll Triality esittää perjantaina 24.5. kello 19 Vanhassa kirkossa Joakim Berghällin säveltämän neliosaisen, ilmastonmuutoksen vaikutuksista pohjoisen elämään kertovan sarjan the Arctic.

Berghäll Triality
Berghäll Triality esiintyy Vanhassa kirkossa perjantaina 24. toukokuuta. Yhtye kompensoi esiintymistensä aiheuttaman hiilijalanjäljen. Kuva: Antti Kokkola

– Teos sai alkunsa tarpeesta kiinnittää ihmisten huomio siihen, miten nopeasti ja dramaattisesti ilmastonmuutoksen vaikutus näkyy etenkin arktisen alueen asukkaiden elämässä, kertoo Berghäll.

– Muutokset ovat hyvin konkreettisia, ja ne uhkaavat alati kiihtyvällä tahdilla paitsi pohjoista luontoa, myös kokonaisten kansojen mahdollisuuksia harjoittaa kulttuuriaan. Ja mitä pohjoinen edellä, sitä muu maailma perässä. Kaikesta tästä tuntui luontevalta kertoa suite-muotoisen, kamarimusiikista sekä improvisaatiosta ammentavan, tummasävyisen teoksen keinoin.

Kotimaassa viime vuonna nimellä Berghäll-Kalima-Ikonen ilmestynyt arvostelumenestys julkaistiin kansainvälisesti helmikuussa 2019. Tämä tarkoittaa esimerkiksi levyn saatavuutta suoratoistopalveluissa ympäri maailman, sekä fyysistä jakelua saksankielisessä Euroopassa.

Yhtye suuntaa kiertueelle Saksaan, Sveitsiin ja Itävaltaan lokakuussa 2019, ja The Arctic on tänä keväänä soinut radioissa ympäri Eurooppaa.

Suomen Jazzliiton yhteistuotantokiertueeseen kuuluvassa konsertissa Berghäll soittaa itse baritonia ja bassoklarinettia. Yhtyeen muut jäsenet ovat Kalle Kalima soittiminaan sähkökitara ja kuusikielinen kitarabasso sekä Kari Ikonen soittiminaan piano ja Moog-syntetisaattori.

– Moog-syntetisaattori on valikoitunut teokseen paitsi sen mahdollistaman, erityisen hienon soitinyhdistelmän vuoksi, myös siitä syystä, että kosketinsoittaja Kari Ikonen on kansainvälisellä mittapuulla poikkeuksellisen kultivoitunut Moogin soiton taitaja. Hän on esimerkiksi kantaesittänyt UMO Helsinki Jazz Orchestran solistina nykysäveltäjä Antti Auvisen Moog-konserton Musica Nova -festivaalilla vuonna 2017, kertoo Berghäll.

Berliinissä vaikuttava sähkökitaristi Kalle Kalima puolestaan saapuu kiertueelle suoraan Lyonin oopperasta, jossa hän on esittänyt säveltämäänsä nykyoopperaa koko kevään.

– Konserttiin kannattaa tulla avoimella mielellä. Jokainen kiertueen konserttikokemus on varmasti ainutkertainen ja konserttipaikkojen tunnelman vaikutus esityksiin on valtava. Esityksen vaikuttavuudesta on tullut paljon palautetta. Ja mikäli se herättää kuulijan miettimään omien valintojensa vaikutuksia ilmastonmuutokseen, on teoksen alkuperäinen tarkoitus saavutettu.

The Arctic -konserttiin on vapaa pääsy, ja yleisöllä on mahdollisuus tehdä lahjoitus jääkarhujen hyväksi Maailman Luonnonsäätiön (WWF) kautta.

Petra Perttula