Uutiset 2019

28.8.2019 14.50

Diakoniatyöntekijät jalkautuvat keskustaan maanantaina 2.9.

Tule vaihtamaan kuulumisia diakoniatyöntekijöiden kanssa maanantaina 2.9. ja hakemaan kahvilippu D-dayn kahville. Seurakuntien diakoniatyöntekijät jalkautuvat keskustaan, ja Keskustorin markkinoilla heitä voi jututtaa kello 10-14. Diakoniatyöntekijät tunnistaa vihreästä pantapaidasta.

D-day:n kahvit järjestetään Seurakuntien talossa maanantaina 2.9. klo 13-14.  D-dayn kahvilla musisoi Peter Joukainen, ja paikalla on diakoniatyöntekijöitä. D-day:n kahvit on myös Tuomiokirkkoseurakunnan vapaaehtoistyön viikon avaus.
Mies puhuu mikrofoniin ja hänellä on paperinippu toisessa kädessä.
Diakoniatyöntekijät tunnistaa vihreästä pantapaidasta. Kuva Hannu Jukola
Maanantaina 2.9. juhlistetaan diakoniatyötä ja diakonian virkaa. Päivän nimi D-day tarkoittaa tiettyä merkittävää päivää tai tärkeän tapahtuman aloituspäivää.

Diakonia on auttamista ja palvelua lähimmäisenrakkauden ja yhteisvastuun hengessä. Se kuuluu kirkon perustehtäviin ja on kristilliseen rakkauteen perustuvaa palvelua.

Päiväksi on valittu Suomen kirkon ensimmäiseksi diakonissaksi vihityn Matilda Hoffmanin vihkimyspäivän 1.9.1872 mukaisesti syyskuun 1. päivää lähinnä oleva arkipäivä. Sisar Matilda ja hänen jälkeensä vihityt diakonissat olivat kehittämässä sairaanhoitoa ja diakoniatyötä sekä edistämässä naisten mahdollisuutta kirkon työhön.