Uutiset 2019

21.10.2019 11.24

Ekumeenista vastuuviikkoa vietetään 20.-27.10. teemalla Ihmisoikeuspuolustajat

Ekumeeninen vastuuviikko on Suomen kaikkien kirkkojen ja monien kristillisten järjestöjen ihmisoikeuskampanja, jossa kirkot toimivat oikeudenmukaisemman maailman puolesta. Vastuuviikolla vietetään myös 24.10. YK:n päivää ja Rauhan, ihmisoikeuksien ja kansainvälisen vastuun rukouspäivää.

Kolme ihmistä eri kansallisuuksia näyttävät sormillaan rauhanmerkkiä.
Ekumeenista vastuuviikkoa vietetään 20.-27.10. teemalla Ihmisoikeuspuolustajat.

YK:n päivän ohjelmaa Keskustorin Vanhassa kirkossa 24.10.

Rauhantunti kello 11–12 tarjoaa levähdystauon lounasaikaan. Tule levähtämään kirkkoon, kuuntelemaan musiikkia ja hiljentymään hetkeksi rukoukseen tai hiljaiseen pohdintaan. Voit ottaa mukaasi pientä evästä, kirjoittaa lapulle oman rauhanrukouksesi rukoiltavaksi samana iltana rukoushetkessä ja viipyillä kirkossa oman aikataulusi mukaan vain pienen hetken tai koko tunnin.

Rauhanrukous on Vanhassa kirkossa kello 19.

Rauhan, ihmisoikeuksien ja kansainvälisen vastuun rukouspäivän tekstit ja julistuksen löydät täältä.

Kahvin papuja puisella alustalla. Kahvikupissa kahvia, johon maidosta muodustunut sydän.

Reilun kaupan viikkoa vietetään tänä vuonna samalla viikolla kuin Ekumeeninen vastuuviikko

Reilussa kaupassa ei ole kyse vain ihmisoikeuksien kunnioittamisen vaatimisesta. Oleellista on myös se, että kaupankäynnin ehdot mahdollistavat ihmisoikeuksien kunnioittamisen.

Tule maistelemaan Reilua kahvia maanantaina 21.10. kello 12-14 Seurakuntien talon viidenteen kerrokseen. Tarjolla on muutamien eri paahtimoiden tumma- ja vaaleapaahtoista Reilua kahvia.

Vastuuviikon kampanjassa nostetaan vuosina 2019-2020 esille ihmisoikeuspuolustajia Suomesta ja maailmalta ja rohkaistaan jokaista puolustamaan ihmisoikeuksia. Vastuuviikko.fi -verkkosivuilla puheenvuorot-osiosta pääsee katsomaan digitarinoita ja lukemaan ihmisoikeuspuolustajien kertomuksia.

Vastuuviikon Facebook-sivulla on videokalenteri, jossa käydään läpi kaikki YK:n ihmisoikusjulistuksen 30 artiklaa. Facebook-sivulle ilmestyy joka päivä uusi video, viimeisin Vastuuviikon viimeisenä päivänä 27. lokakuuta.

Tänä vuonna vietetään YK:n alkuperäiskansojen kielten vuotta. Tavoitteena on teemavuoden kautta mm. lisätä tietoisuutta alkuperäiskansojen kielistä ja niiden uhanalaisuudesta ja kehittää ja standardisoida kieliä.

Ekumeeninen vastuuviikko osallistuu Saamen kielten viikon viettämiseen, joka ajoittuu samalle viikolle kuin Vastuuviikko. Uutta pohjoissaamen raamatunkäännöstä juhlittiin Utsjoella 1.9.2019.

Vastuuviikon ekumeeninen jumalanpalvelus YLE Radio 1:llä

Vastuuviikon ekumeeninen jumalanpalvelus toimitetaan Porvoon tuomiokirkossa sunnuntaina 20.10. klo 18. Yle Radio 1 lähettää jumalanpalveluksen sunnuntaina 27.10. klo 11.00. Palveluksen voi kuunnella myös 30 päivän ajan YLE Areenasta.