Uutiset 2019

27.11.2019 10.10

Elämän puu -tapahtuma kerää varoja Harjun vanhustyöhön

Elämän puu -tapahtuma haluaa nostaa esille ikäihmisten aseman yhteiskunnassamme. Tapahtuma järjestetään keskiviikkona 4. joulukuuta kello 17 Pispalan kirkossa.

Maco Oey, Pia Ojalahti-Diallo ja Jana Machackova-Oey. Taustalla syksyn keltaisia lehtiä puissa ja maassa.
Maco Oey (vas.), Diakoniatyöntekijä Pia Ojalahti-Diallo ja Jana Machackova-Oey sekä joukko vapaaehtoisia järjestävät Elämän puu -tapahtuman. Kuva: Hannu Jukola.
– Vanheneminen ja se, miten kohtelemme vanhoja ihmisiä, on mietityttänyt minua. On surullista, että moni ihminen kokee tulevansa tarpeettomaksi vanhetessaan, pohtii tamperelainen erityisopettaja ja muusikko Maco Oey, joka on käsitellyt teemaa myös lauluissaan.

Hänen kokoelmalevynsä Elämän puu julkistetaan samannimisessä tapahtumassa ja konsertissa.

– Levy sisältää lauluja koko ihmisen elämänkaaresta, lapsuudesta vanhuuteen. Sen avulla haluan kunnioittaa vanhoja ihmisiä ja lahjoittaa levyn tuoton Harjun seurakunnan vanhustyöhön.

Elämän puu -hankkeessa on mukana myös valokuvaaja Jana Machackova-Oey, jonka kuvista kootaan näyttely ja videoinstallaatio Pispalan kirkolle. Hän kävi valokuvaamassa ja videoimassa ikäihmisiä virkistysleirillä Aito-toimintakeskuksessa, ja avajaisia vietetään Elämän puu -tapahtumassa.

Elämän puu -tapahtuma tarjoaa ohjelmaa kaikenikäisille. Lastenkonsertissa kuultavat lastenlaulut ovat Maco Oeyn säveltämiä ja Jaakko Löytyn sanoittamia.

Yleisö voi tukea Harjun vanhustyötä maksamalla vapaaehtoisen osallistumis- ja ruokailumaksun Elämän puu -tapahtumassa. Ateria valmistetaan hävikkiruuasta, joka saadaan Tampereen seurakuntien Ruokapankista.

• Elämän puu -tapahtuma 4.12. Pispalan kirkolla
  • Klo 17 maksuton ruokailu
  • Klo 18 MACO & SIISTII –orkesterin lastenkonsertti
  • Klo 19 Maco Oey Bandin aikuisten konsertti
  • Maco Oeyn levyn julkistaminen, levyjä myynnissä tapahtumassa hintaan 15 euroa.
  • Valokuvanäyttely ja videoinstallaatio
Illan aikana on myös yllätysesiintyjiä menossa mukana.

Vapaaehtoinen osallistumismaksu, tapahtuman tuotto ohjataan Harjun seurakunnan vanhustyön tukemiseen.
Mustavalkoinen kesällä kuvattu valokuva ikäihmisistä.
Harjun ikäihmisiä kuvattiin virkistysleirillä Aito-toimintakeskuksessa. Pispalan kirkolle kootaan valokuvista näyttely, jonka avajaisia vietetään Elämän puu -tapahtumassa 4. joulukuuta. Kuva: Jana Machackova-Oey.