Uutiset 2019

27.12.2019 14.22

Enkelikirkko tuo valoa pimeyden keskelle

Enkelipukuisten lasten kynttiläkulkue herkistää mielen viattomien lasten päivänä lauantaina 28.12. Enkelikirkkoa vietetään Aleksanterin ja Messukylän kirkoissa kello 18.

enkeli1
Aleksanterin kirkon enkelikirkko alkaa kello 18 virrellä Nyt sytytämme kynttilän. Tätä ennen lapset ja aikuiset voivat käydä alttarilla sytyttämässä kynttilöitä, joita annetaan sisään tullessa.

Enkelikirkon kohokohta on enkelipukuisten lasten kynttiläkulkue hämärässä kirkossa Maan korvessa kulkevi lapsosen tie -sävelmän soidessa. Kulkueessa on 13 enkeliä, ja he ovat 3-9 –vuotiaita.

Taru Dunder Mannerheimin Lastensuojeluliiton Hämeen piiristä kertoo, että kulkueen lapset ovat jo aiemmin pyytäneet päästä mukaan kulkueeseen.

— Monesti lapset ovat olleet katsomassa enkelikirkkoa, ja sen jälkeen pyytäneet päästä mukaan seuraavana vuonna.

Yksi enkeleistä lukee jouluevankeliumin, ja lapsiryhmä soittaa ja laulaa.

Tilaisuus päättyy Maa on niin kaunis -yhteislauluun. Pastori Tiina Mononen puhuu ja kanttorina toimii Riikka Viljakainen.

Kolehdin tuotto käytetään vähävaraisten lapsiperheiden tukemiseen Tuomiokirkkoseurakunnan alueella. Tänä vuonna kolehdin keräävät menneiden vuosien enkelit, jotka ovat iältään 15-24 –vuotiaita.

— Nämä aiemmin enkeleinä olleet nuoret ottivat minuun yhteyttä, ja he kysyivät, voisivatko he olla avuksi enkelikirkkoa järjestettäessä, Taru Dunder kertoo.

Aleksanterin kirkosta alkunsa saanut enkelikirkkoperinne on levinnyt myös muualle Suomeen. Enkelikirkkoperinne sai alkunsa 65 vuotta sitten, kun piispatar Helmi Gulin halusi luoda lapsiperheille oman kirkkotapahtuman.

Aleksanterin kirkon enkelikirkon järjestää  Mannerheimin Lastensuojeluliiton Hämeen piirin naistoimikunta yhdessä Tuomiokirkkoseurakunnan kanssa.

Enkelikirkko järjestetään myös Messukylän kirkossa kello 18.