Uutiset 2019

8.3.2019 15.06

Hyvyyttä on -illan runotarinoissa etsitään yhteyttä

Pastori Jouko Ikolan tekstejä kuullaan 17. maaliskuuta Aleksanterin kirkossa. Ikola kuvaa tarinoissaan yhteyden löytämistä ihmisten välillä sekä niitä iloja ja kipuja, joita näihin kohtaamisiin liittyy. Lipputuloilla tuetaan Marhaban-keskuksen toimintaa.

Marhaban_pelaaminen
Marhaban on Kalevan kirkossa oleva kotoisa kulttuurien kohtaamispaikka. Lipputuloilla tuetaan Marhaban-keskuksen toimintaa.
Jouko Ikolan tarinat ovat kuin runoja. Niissä nousevat keskiöön erityisesti hiljaiset toivon rakentajat. Heidän kauttaan, usein salatulla tavalla, arjessaan kamppaileva lähimmäinen saa kokemuksen välittämisestä ja lohdusta.”

Näin kuvaillaan esittelytekstissä pastori Jouko Ikolan kirjaa Hyvyyttä on, joka voitti Vuoden kristillinen kirja -yleisöäänestyksen vuonna 2016.

– Ikola kuvaa yhteyden löytämistä ihmisten välillä sekä niitä iloja ja kipuja, joita näihin kohtaamisiin liittyy, kuvailee näyttelijä, lausuntataiteilija Timo Kankainen, joka tulkitsee runotarinoita yleisölle muusikko, harmonikkataiteilija Antti Purolan kanssa.

Tilaisuudessa kuullaan muun muassa koskettava tarina Diakonissa kroolaamassa onnettomia kohti sekä iloinen kertomus Kerhovaari ja takin liepeeseen tarttunut tyttö.

Sävelet ja teksti vuoropuhelussa

Kankainen on tehnyt jo pitkään yhteistyötä paitsi Jouko Ikolan, myös Antti Purolan kanssa.

Purolan mukaan Ikolan tekstit ovat inhimillisiä ja samaistuttavia sekä hienosti rakennettuja.

– Vaikka ne ovat paikoin vaikeitakin, niistä löytää aina jotain uutta. Timon näyttelijän taidot ja karisma avaavat niistä vielä uusia ulottuvuuksia.

Osa esityksen kappaleista on tuttuja: katkelmia virsistä, laulelmista tai muista kaikille tutuista kappaleista.

– Ne avaavat tuttuudessaan tunnetasolla joitain niistä teemoista, joita esityksessä käsitellään. Osa musiikista on minun säveltämääni, ja improvisaatiolle on myös jätetty tilaa. Sävellykset toimivat vuoropuheluna tekstin ja tulkinnan kanssa.

Musiikki on pääosin instrumentaalista, ja se kulkee tekstien väleissä, välillä taustana sekä omana ohjelmanumeronaan. Purolan soittimena on harmonikka.

Kieli on avain kotoutumiseen

Antti_punkari-ja-Timo_kankainen
Näyttelijä Timo Kankainen (oik.) lausuu Jouko Ikolan runotarinoita 17. maaliskuuta Aleksanterin kirkossa. Hyvyyttä on -illan alullepanija on Antti Punkari, Tampereen seurakuntien luottamushenkilö sekä runouden ja musiikin ystävä. Kuva: Hannu Jukola
Hyvyyttä on -illan alullepanija on Antti Punkari, Tampereen seurakuntien pitkäaikainen luottamushenkilö sekä runouden ja musiikin ystävä.

– Luojan hyvyyden voimat ovat läsnä siellä, missä kunnioitetaan elämää, hyväksytään ihmisten erilaisuus, ratkaistaan erimielisyydet ilman väkivaltaa ja alistamista, etsitään yhteyttä, rukoillaan ja yritetään rakastaa, kiteyttää Punkari tilaisuuden teeman.

Hän haluaa ohjata tilaisuuden lipputulot Tampereen seurakuntien Marhaban-keskuksen toimintaan.

– Olen käynyt tutustumassa Marhabaniin, ja siellä tehdään hyvää kotouttamistyötä. Toivon, että lipputuloilla voitaisiin lisätä suomen kielen opetusta maahanmuuttajille. Kielen oppiminen on ensimmäinen askel kotoutumiseen, sanoo Punkari.

Kirsi Airikka

• Hyvyyttä on -kirkkotilaisuus sunnuntaina  17.maaliskuuta kello 15–16.15 Aleksanterin kirkossa.
  • Liput 15 , tuotto Marhaban-keskuksen toimintaan.
  • Ennakkomyynti: Mummon Kammari, Hämeenkatu 28.
  • Tilaisuuteen myydään 450 lippua, jotta kaikilla katsojilla olisi mahdollisuus seurata ohjelmaa  hyvältä paikalta.